Taakvelden

0.2 Burgerzaken

In 2020 hebben we ons vooral gericht op:

Versnelling digitalisering van de dienstverlening: Het aanbod digitale diensten is uitgebreid om zo het gemak en de efficiency voor de burger te vergroten. Het vergt echter ook een robuuste beveiliging van persoonsgegevens en andere gevoelige data die worden ingewisseld. Wij doen dit zonder de drempels te verhogen voor inwoners die minder digitaal vaardig zijn.

Verhuizen van het Inwonersplein naar het Stadhuis: In maart is het nieuwe Inwonersplein in gebruik genomen. Een lichte en fris ogende ruimte waar we onze inwoners op prettige wijze welkom kunnen heten. Bij de inrichting van het nieuwe Inwonersplein is zoveel mogelijk rekening gehouden met aandachtspunten of beperkingen van het oude Inwonersplein. Door een gedegen voorbereiding hebben de inwoners en medewerkers, en daarmee onze dienstverlening, ook geen hinder ondervonden van de daadwerkelijke verhuizing.

Stadspassen: Vervanging van de stadspas voor de inwoners vindt plaats in 2021 en wordt niet aangestuurd vanuit Burgerzaken. Bij Cure, Sport en Facilitair bedrijf zijn projecten opgestart om alternatieven in te richting voor de verschillende functionaliteiten van de huidige Stadspas.
Tot het moment van uitfasering wordt de reguliere dienstverlening rondom de Stadspas binnen dit taakveld uitgevoerd.
Op grond van de uitgevoerde Data Protection Impact Assessment (DPIA) zijn diverse maatregelen genomen om de privacy rondom de huidige Stadspas, waar mogelijk, beter te borgen.

Cure: nadat het raadvoorstel voor afschaffing van de Stadspas als toegangsmiddel is aangenomen, is Cure in het derde kwartaal gestart met de uitwerking en voorbereidingen voor de invoering van een nieuwe afval-/milieupas. Dit implementatieproces blijkt complex en de voorbereidingen en uitwerkingen zijn eind 2020 nog niet geheel afgerond. Na afronding van het uitwerkte invoeringsvoorstel, verwacht begin 2021, zal definitief worden aangegeven hoe, wanneer en met welke kosten een nieuwe afval-/milieupas kan worden ingevoerd en voor besluitvorming aan de diverse besturen worden voorgelegd.

Facilitair bedrijf: verwachting is dat eind 2021 de nieuwe medewerkerspas is geïntroduceerd. Daarmee kan eind van het jaar de Stadspas voor medewerkers worden afgeschaft. Een groot aantal fysieke paslezers (ca. 300) dient in de verschillende gebouwen vervangen te worden, wat betekent dat de oude en nieuwe pas een bepaalde periode nog naast elkaar gebruikt zal moeten worden.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19