0 Bestuur en ondersteuning

Bestuur en burgerzaken

  Bestuur en burgerzaken

Het taakveld Bestuur gaat over (het voorbereiden en ondersteunen van) de bestuurlijke inzet in de verschillende netwerken en arena’s waarin Eindhoven haar strategische belangen behartigt: in de regio, provincie, nationaal en internationaal. In 2020 hebben we ons ingezet om de positieve ontwikkeling van Eindhoven als levendige, zorgzame, inclusieve en veilige stad verder te versterken. Uiteraard met blijvende inzet op het verbeteren van de kwaliteit van onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Corona zorgde in 2020 voor een extra uitdaging en zorgt voor de nodige druk op de ambities en op het welbevinden in stad en samenleving. Meer dan ooit vraagt dit sensitiviteit voor vragen vanuit de samenleving, het voorbereiden naar bestuurlijke besluitvorming en sturen op de uitvoering daarvan.

Het taakveld burgerzaken heeft betrekking op de gemeentelijke dienstverlening op het gebied van burgerzaken.
In maart 2020 is na een grondige verbouwing het Inwonersplein verhuisd naar het mooie souterrain van het Stadhuis. Nog geen week later brak corona uit. Hierdoor zijn we volledig op afspraak gaan werken (geen vrije inloop meer), is de avondopenstelling op maandag komen te vervallen en is de pilot omtrent de verruimde openingstijden (waaronder de zaterdagopenstelling) later van start gegaan. Van uitstel kwam echter geen afstel en de zaterdagopenstelling is inmiddels een groot succes gebleken! De pilot is inmiddels verlengd tot 1 juli 2021. Daarnaast hebben we de dienstverlening vanaf oktober 2020 op het Inwonersplein noodgedwongen moeten afschalen vanwege de coronamaatregelen die een maximum aantal personen op het Inwonersplein voorschrijven, om zo de veiligheid van bezoekers en baliemedewerkers te kunnen waarborgen. Prioriteit lag, en ligt nog steeds, bij de strikt noodzakelijke balieafspraken waarvoor wettelijke termijnen gelden, zoals aangifte van geboorte en overlijden. Ondanks alle onzekerheden en veranderingen is de dienstverlening aan de balies toch zoveel en zo goed mogelijk doorgegaan. We zijn er enorm trots op dat we ondanks corona de deuren van het Inwonersplein het hele jaar hebben kunnen openhouden .      

In maart werd ook het KCC overvallen door de uitbraak van corona. De komst van corona vroeg een grote inspanning van onze medewerkers van het Klantcontactcentrum in 2020. In de weken na maart 2020 is als onderdeel van de coronamaatregelen het KCC gedeeltelijk overgestapt op thuiswerken. Daarnaast leidde corona tot een verhoging van het contactaanbod (telefoon, chat, mail). Ook duurden de gesprekken langer, onder andere door een grotere sociale component in de gesprekken maar ook door de verslechterde telefonische bereikbaarheid van de achterliggende afdelingen omdat die voornamelijk thuiswerkten. Team KCC heeft alle gesprekken overgenomen en beantwoord in de eerste lijn. Wanneer KCC de antwoorden niet kon achterhalen werden hiervoor terugbelnotities gemaakt. Er is extra hulp ingezet om de TOZO-regeling te laten landen, In 2020 zijn we vroeg begonnen met het organiseren van de Tweede Kamerverkiezingen 2021 omdat dit verkiezingsproces in verband met corona anders verloopt dan anders. Dit om het risico op verspreiding van corona op de verkiezingsdag klein te houden. Er worden maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat het voor kiezers veilig is om te stemmen en het voor stembureauleden veilig is om hun werk te doen in de stemlokalen.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19