Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
Onder bestuurlijk belang verstaan we een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt
bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van een faillissement van de
verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen.
Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om een stichting/vereniging, de NV, de BV en de CV.
De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de
publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende
verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de
combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het deelnemingenbeleid van de gemeente Eindhoven is verankerd in de nota 'Op afstand verbonden'. Deze nota
is geactualiseerd in 2018 en geeft een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader voor de
(privaatrechtelijke) deelnemingen en de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente
bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het deelnemingenbeleid gaat uit van actief aandeelhouderschap
om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen: strategie (onder andere
koersbepalende investeringen), beloningen in de (semi)publieke sector (Wet Normering Topinkomens),
maatschappelijk verantwoord ondernemen (waaronder social return), risicobeheersing, eigen vermogen,
benoemingen bestuurders en commissarissen (met aandacht voor diversiteit) en duurzaamheid.
Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijvoorbeeld subsidies,
inkoop en ter beschikking stelling van vastgoed.
Op de volgende pagina is uiteengezet:
- In welke verbonden partijen de gemeente Eindhoven participeert (officiële benaming);
- Welke type rechtsvorm de verbonden partij heeft;
- Op welke wijze de gemeente een bestuurlijk belang heeft in de verbonden partij;
- Relevante ontwikkelingen die verwacht worden en eventuele risico’s die van invloed zijn op onze financiële positie.
- In de jaarrekening 2019 zijn van een aantal verbonden partijen de concept cijfers over 2019 opgenomen op basis van het concept jaarverslag 2019. In de jaarrekening 2020 zijn deze geactualiseerd naar de definitieve cijfers over 2019 op basis van het definitief jaarverslag 2019. Door deze actualisatie zijn de vergelijkende cijfers over 2019 niet altijd overeenkomstig de cijfers zoals in de gemeentelijke jaarrekening 2019 opgenomen.
(bedragen x € 1.000)
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorziening Regio Eindhoven (GRWRE) | 6.4 | |||||||
Korte toelichting | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GRWRE behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW), loonkostensubsidie en beschut werken. Daarnaast zijn er gezamenlijk participatietaken afgesproken in de keten van Werk en Inkomen. Ergon en het Participatiebedrijf zijn de uitvoeringsorganisatie van de GRWRE. Ergon is de uitvoeringsorganisatie van de Participatiewet en de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening voor de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. Het Participatiebedrijf van de GRWRE brengt de talenten/competenties van bijstandsgerechtigden in beeld en zorgt ervoor dat mensen vaardigheden opdoen zodat ze bemiddeld kunnen worden naar betaald werk. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Het AB bestaat uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit wethouder Torunoglu en wethouder Oosterveer. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel Veldhoven (voorzitter), zetel Valkenswaard en een zetel voor Eindhoven (plv. voorzitter). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De GRWRE voert de Wsw, LKS (Banenafspraak), beschut werk en re-integratietaken uit. Daarmee voeren zij belangrijke taken in het kader van MVO uit. | |||||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiëncykorting), vergrijzing van de doelgroep en een lager volume Wsw-werknemers. Op termijn zijn er nog andere risico's die verband houden met Rijksmaatregelen als de Wet arbeidsmarkt in Balans, fiscale wetgeving etc. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
2.625 | 7.239 | 11.585 | 0 | 8.292 | 9.780 | |||
Toelichting finan- | Betreft de definitieve jaarcijfers 2020. | |||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan. De nieuwe milieustraat + kantoor Cure op lokatie GDC Acht zijn duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. | |||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De begroting is tussentijds aangepast met € 1,4 mln vanwege hogere verwerkingskosten en corona-effecten. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
261 | 38.119 | -524 | -785 | 25.050 | -785 | |||
Toelichting finan- | Betreft concept Jaarcijfers 2020. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en 20 regiogemeenten met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezonheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:
| |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding:
Aandeel jaarlijkse bijdrage:
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. Wethouder Oosterveer is aangewezen als vervanger bij afwezigheid van mevrouw Richters. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2019 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. De definitieve jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties |
| |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD Brabant Zuidoost in 2020 te maken heeft gekregen zijn:
Financieel: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
940 | 30.835 | 4.420 | 213 | 14.879 | 2.864 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2020. Het positieve resultaat 2020 van € 940.000 heeft voor € 510.000 betrekking op het programma publieke gezondheid en voor € 430.000 op het programma Ambulancezorg. | |||||||
GR Metropoolregio Eindhoven | 0.1 | |||||||
Korte toelichting | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd.Tot slot maakt ook het Regionaal Historisch Centrum (RHCe) onderdeel uit van de GR-MRE. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten dat bijdraagt aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. De focus van het vigerende samenwerkingsakkoord 2019-2022 ligt op het terrein van Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie Landelijk Gebied. Binnen deze focus zijn o.a. de uitvoering van het Stimuleringsfonds en de functie van betaalautoriteit en aandeelhouder Brainport Development NV door de 21 samenwerkende gemeenten belegd. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Burgemeester Jorritsma van Eindhoven heeft medio oktober 2020 in verband met de bestrijding van de coronacrisis tijdelijk het voorzitterschap van de Metropoolregio Eindhoven overdragen aan vice-voorzitter Blanksma, burgemeester van Helmond. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De organisaties van de Metropool Regio Eindhoven (MRE) en RHCe kennen een beperkte omvang, waarbij het merendeel van de begroting bestaat uit de kosten van personeel, bedrijfsvoering en gebouwen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt hierbij continue nagestreefd. | |||||||
Geleverde prestaties | Metropoolregio Eindhoven (MRE): specifiek vermeldenswaarde resultaten binnen het thema economie zijn het op 1 juli instemmen met de regionale inwonerbijdrage aan Brainport Development als onderdeel van de meerjarenfinanciering 2021-2024 van Brainport Development en het op 30 september instellen van een regionaal herstelfonds Breed Economisch Vestigingsklimaat a.g.v. de coronacrisis. Op 16 december is een besluit genomen over de 1e tranche. Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe): RHCe: Uitvoering gegeven aan het programma “Werk en Uitvoering 2019-2020”. Op 16 december is als toekomstscenario gekozen om binnen de vastgestelde MRE-begroting en meerjarencijfers: | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Gulbergen: de voormalige stortplaats is officieel nog niet gesloten en de nazorg niet overgedragen aan de Provincie Noord Brabant. De voornaamste reden hiervoor is dat er tussen de stortplaatsen en de provincie Noord Brabant nog geen overeenstemming is over de voorwaarden van sluiting en overdracht.. Onlangs is besloten om de erfpacht overeenkomst aangaande de gronden en opstallen Landgoed Gulbergen tussen MRE en Attero te beëindigen. MRE kan daardoor zelfstandig beschikken over de toekomstige bestemming (in goed overleg met de beide grondgebied gemeenten), met ongedeelde aandacht voor het maatschappelijk belang van Gulbergen voor de regio. Het MRE verwacht een sterke reductie op de jaarlijkse ontwikkelkosten die betaald werden aan Attero: ca € 350.000. Daarnaast een te verwachten feitelijke bezuiniging op het jaarlijks onderhoud. Ook de inkomsten van het gebruik van het gebied (bv. de golf: ca, € 400.000; pacht en huurovereenkomsten ca. €40.000) vallen nu rechtstreeks toe aan MRE . Verwachting is dat de exploitatiekosten van ca € 700.000 kunnen worden gehalveerd. Het belangrijkste risico is of er voldoende belangstelling uit de markt om het landgoed aan te kopen met een ontwikkel- en exploitatieafspraak die voldoet aan de planologische verwachtingen van MRE (in casu de 21 MRE-gemeenten), met daarbij in het bijzonder de beide grondgebiedgemeenten. Hierbij is het risico aanwezig dat een te hoge ambitie voor toekomstig gebruik en beheer, en te veel (planologische) beperkingen in de mogelijkheden voor een marktpartij (of consortium) er toe kunnen leiden dat landgoed Gulbergen niet tot ontwikkeling komt resp. verkocht wordt. Naheffingen afval: Het geschil tussen Attero en de Brabantse gewesten over de garantieplicht van aanlevering van brandbaar restafval over het jaar 2015 tot en met januari 2017 is tot een eindvonnis gekomen. Het eindvonnis geeft aan dat de Brabantse gewesten zijn verplicht tot het betalen van een naheffing van € 15 miljoen voor minder levering, waarvan € 5,1 miljoen voor de 21 gemeenten in MRE-verband. Er is door de Brabantse gewesten een procedure gestart bij het Gerechtshof om het vonnis te vernietigen. De uitspraak van deze procedure wordt 29 juni 2021 verwacht. De Gemeente Eindhoven heeft binnen het aandeel restafval van de 21 MRE-gemeenten nagenoeg ongewijzigde hoeveelheden afval aangeleverd aan Attero. Daarom stelt Eindhoven zich op het standpunt dat bij een succesvolle claim van Attero aan het MRE de bijdrage van de gemeente Eindhoven nihil is. Dat is tot nu toe ook steeds zo uitgedragen. Het gecalculeerde risico is gezien het voorgaande 0. De mogelijke claim zal volgens de gemeente Eindhoven dan ook betaald moeten worden door de overige regiogemeenten die in betreffende jaren minder afval zijn gaan aanleveren. Indien Eindhoven toch zou moeten meedoen in een regionale verdeling van de claim is het risico maximaal € 1,5 miljoen. Binnen Eindhoven wordt voor deze regionale vordering geen claim op de voorziening afvalstoffen gelegd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
1.531 | 26.299 | 5.967 | 1.039 | 18.050 | 5.821 | |||
Toelichting finan- | Betreft concept cijfers 2020 en ligt te beoordeling bij de accountant. Tevens dienen de conceptcijfers nog te worden vastegesteld door het Algemeen Bestuur. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2016 (jaarrekening, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2020. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
354 | 4.523 | 2.429 | 915 | 3.413 | 2.429 | |||
Toelichting finan- | Betreft concept Jaarcijfers 2020. | |||||||
GR Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) | 1.1 | |||||||
Korte toelichting | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2020:
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen(2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken. Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met betrekking tot de gemeente Eindhoven hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Binnen VRBZO valt, gezien het criteria van de dagelijkse leiding over de gehele veiligheidsregio, alleen de directeur onder de meldingsplicht WNT. Op basis van de concept jaarrekening 2020 voldeed de VRBZO aan de Wet Normering Topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier is in het concept jaarverslag VRBZO 2020 niet specifiek iets over opgenomen. | |||||||
Geleverde prestaties | Voor de in 2020 geleverde prestaties verwijzen we naar het concept jaarverslag VRBZO 2020, wat onderdeel is van de jaarrekening VRBZO 2020. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie hiervoor paragraaf 4.1 Risicobeheersing en weerstandsvermogen van het concept jaarverslag VRBZO 2020. Hierin is o.a. het volgende opgenomen: VRBZO heeft in 2019 de beleidsnota Risicomanagement & Weerstandsvermogen geëvalueerd en herijkt. De beleidsnota is door het Algemeen Bestuur vastgesteld voor de periode 2020 - 2023. De belangrijkste beleidsuitgangspunten voor VRBZO op gebied van risicomanagement zijn: In hoofdstuk 1 van het concept Jaarverslag VRBZO 2020 zijn de Bestuurlijk relevante ontwikkelingen 2020 aangegeven. Dit betreft: Coronacrisis (Covid-19) De crisisorganisatie Covid-19 van VRBZO heeft de zomermaanden tevens gebruikt om een tussentijds verslag voor te bereiden namens de voorzitter voor de gemeenteraden. Het verslag had betrekking op de regionale aanpak van de bestrijding van de coronacrisis in de periode januari tot begin augustus 2020. Het tussentijds verslag Covid-19 is eind september aangeboden aan de raden. In december is namens de voorzitter VRBZO het eindverslag opgesteld, dit is begin 2021 aangeboden aan de gemeenteraden. Ook voor de rest van de organisatie is de impact groot; er zijn speciale coronaprotocollen voor een veilige uitruk, trainingen en oefeningen worden in aangepaste vorm gegeven of zijn digitaal, kantoorpersoneel werkt zo veel mogelijk thuis en de meeste bijeenkomsten zijn digitaal. Om deze zaken te faciliteren zijn een aantal ontwikkelingen in 2020 versneld uitgevoerd. Grootste natuurbrand van Nederland ooit in de Deurnese Peel VRBZO en de gemeente Deurne startten ondertussen met de voorbereidingen van een brede evaluatie van het incident. Na de brand is in overleg tussen Provincie Noord-Brabant, gemeente Deurne en VRBZO besloten om 3 onderzoeken uit te laten voeren: Visie 2025 Het proces rondom de Visie 2025 werd door de focus op de coronacrisis vertraagd. In het eerste kwartaal van 2021 worden de burgemeesters in de gelegenheid gesteld om de visie met hun gemeenteraden te bespreken. De definitieve Visie 2025 staat in april op de agenda voor bestuurlijke vaststelling. Vervolgtraject denktank rechtspositie brandweervrijwilligers Het Veiligheidsberaad heeft alle veiligheidsregio's verzocht om de consequenties van de bestuurlijke koers inzichtelijk te maken en in gesprek te gaan met betrokken partners. Onder andere op basis van het landelijke beeld en de resultaten van de (landelijke) digitale opiniepeiling heeft de denktank de denkrichting op bepaalde punten nog wat aangescherpt. Het Veiligheidsraad heeft de denktank opdracht gegeven om de implementatie van de denkrichting verder vorm te geven in een uitwerkingsplan, zodat op basis daarvan naar een definitief besluit kan worden genomen. Naar verwachting gebeurt dit na de kabinetsformatie. Evaluatie Wet veiligheidsregio's | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
265 | 43.051 | 2.483 | 647 | 39.720 | 6.887 | |||
Toelichting finan- | Het betreft hier de concept jaarcijfers 2020. Voor een toelichting verwijzen we naar de concept jaarrekening VRBZO 2020, waarbij het positieve resultaat 2020 m.n. wordt veroorzaakt door een positief resultaat op de volgende onderdelen ‘Loonkosten’ en ‘Kapitaallasten’. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
BNG Bank N.V., gevestigd te Den Haag | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. | |||||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA; geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeelbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AvA 16 april 2020: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG bank NV is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt en kiest ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector, gedreven door maatschappelijke impact. De focus ligt op 4 sustainable goals, waarmee de bank, samen met publieke klanten het verschil wil maken: Goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, betaalbare duurzame energie en duurzame steden en gemeenschappen. | |||||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De naar risico’s afgewogen solvabiliteitsratio’s van de BNG bank blijven op een hoog niveau. Het leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2019 afgenomen met 0,1% tot 3,5%. De BNG bank stelt voor 2020 hetzelfde dividendpercentage aan als 2019, zijnde 50% van de beschikbare winst na belasting. Voor de gemeente Eindhoven betekent dit een dividend van € 310.596, gebaseerd op de conceptcijfers. Uitkering van het dividend vindt niet eerder plaats dan 30 september 2021 en is onderworpen aan mogelijke toekomstige aanbevelingen van de ECB. Kredietbeoordelaar Fitch Ratings geeft de BNG bank AAA rating. De ratings van Moody's, Standard& poor’s en Fitch Ratings zijn nu allemaal triple A. Hiermee behoort BNG bank tot de veiligste banken ter wereld. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
221.000 | 155.262.000 | 5.097.000 | 163.000 | 144.802.000 | 4.887.000 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2020 bedraagt € 221 miljoen, een stijging van € 58 miljoen ten opzichte van 2019. De winststijging is vooral veroorzaakt door de hoge incidentele debiteurenvoorziening in 2019. In 2020 is de toevoeging aan de debiteurenvoorziening € 15 miljoen. Het renteresultaat van BNG bank bedraagt € 477 miljoen (2019 435 miljoen). Het resultaat financiële transacties komt per saldo op € 17 miljoen negatief. De daling van € 53 miljoen ten opzichte van 2019 is vooral veroorzaakt door de COVID-19 pandemie. | |||||||
Brainport Development N.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. De onderneming stimuleert en realiseert projecten en programma’s, promoot Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en ontwikkelt, lobbyt en monitort de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport), Brainport Next Generation. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindhoven in binnen- en buitenland, en het ontwikkelen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport). | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. De andere publieke aandeelhouders (‘A’- aandeelhouders) zijn: de Metropoolregio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (de Stichting Brainport (50%) bepaalt de strategie van de vennootschap. De publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Algemeen directeur van Brainport Development is de heer Van Nunen. Hij is (enig) statutair bestuurder van de vennootschap. De leden van de raad van commissarissen zijn: de heer Van Ham, de heer. Nelissen en de heer Van der Beek. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat ten allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De vennootschap heeft ten doel het creëren van een duurzaam en innovatief ecosysteem dat internationaal kan concurreren en zo de basis vormt voor welvaart en welzijn in de regio en daarbuiten. | |||||||
Geleverde prestaties | De strategische koers van de Stichting Brainport (vastgelegd in het plan Brainport Next Generation) is vertaald in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan voor de periode 2017-2020. Dit meerjarenplan draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus in het meerjarenplan ligt op de versterking van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer startende en groeiende bedrijven en verdere internationalisering van de regio. Op het meerjarenplan zijn de Jaarplannen 2017, 2018, 2019 en 2020 gebaseerd. In 2019 is gestart met het opstellen van een nieuw meerjarenpan voor de periode 2021-2024. Onder Brainport Development NV (100% aandeelhouder) hangt ook het Regiofonds Brainport BV. Via de regiodeal wordt door rijk en regio gezamenlijk voor €370 miljoen geïnvesteerd in de regio. Hiervan is €130 miljoen afkomstig van het rijk. Een eenmalige extra impuls voor een aantal concrete en aanvullende investeringen op het gebied van het voorzieningenniveau, aantrekken en behouden van talent (op alle onderwijsniveaus) en innovaties met een maatschappelijke impact. De Rijksmiddelen uit de Regio Deal Brainport Eindhoven (€130 miljoen) zullen gedurende vier jaar (2018-2021) naar projecten van de Triple Helixpartners in de regio stromen. Het bestuur van Regiofonds Brainport BV berust bij de stichting Brainport die ook bepalend is bij de toekenning van de Rijksmiddelen aan projecten. De uitvoering van de Regio Deal Brainport Eindhoven eindigt op 31 december 2025 tenzij door de contractpartners eerder, uiterlijk 1 juli 2025, tot een verlenging wordt besloten. De oplevering van de eindevaluatie gebeurt uiterlijk 1 september 2026. Naar huidige verwachting zullen de middelen van Regiofonds Brainport BV dan ook uitgeput zijn en zal de dochteronderneming enige tijd daarna worden opgeheven. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Regio Deal Brainport Eindhoven: De ‘Regio Deal’ bevat de kaders waarbinnen partijen zich inspannen om de bijdrage van 130 miljoen euro die het rijk vanuit de Regio Envelop heeft gereserveerd voor Brainport Eindhoven in te zetten. De financiële stroom van middelen loopt via de begroting van gemeente Eindhoven, doordat het geld via een decentralisatie uitkering aan gemeente Eindhoven wordt verstrekt, die het vervolgens doorzet via een incidentele subsidie naar een regiofonds onder beheer en aansturing van Stichting Brainport (‘Regiofonds Brainport BV’, een 100% dochteronderneming van Brainport Development NV). De risico’s voor de financiële positie van de gemeente zijn over het algemeen beperkt. Voor financiële risico´s die voort zouden kunnen komen uit de door de vennootschap ontwikkelde en uitgevoerde projecten wordt binnen de onderneming een weerstandvermogen opgebouwd. Op basis van het risicoprofiel heeft de AvA in mei 2016 de hoogte van het weerstandsvermogen bepaald op € 2,8 mln. Ultimo 2017 bedroeg het weerstandsvermogen € 2,4 mln. Positieve resultaten zullen toekomstig dan ook aan het eigen vermogen worden toegevoegd. De Belastingdienst en Brainport Development NV zijn samen het traject horizontaal toezicht ingegaan. Het strategisch behandelplan betreft een schriftelijke weergave van de onderwerpen die op verschillende momenten met elkaar zijn besproken en afgestemd. Op 27 februari 2019 is de analyse van de door Brainport uitgevoerde monitoring van de fiscale beheersingsmaatregelen besproken. Het behandelplan van de Belastingdienst is hierop afgestemd. Brainport heeft de werking van het Tax Control Framework getoetst. Hieruit is gebleken dat de interne beheersmaatregels werken en de fiscale risico’s beperkt zijn. De snelle verspreiding van het coronavirus en de daarop volgende maatregelen van het Kabinet vanaf 12 maart 2020 hadden een stevig effect op de geplande activiteiten van de vennootschap. Met name de onderwijsprojecten (Talentenpijler) en geplande grotere evenementen (o.a. DTW2020) vertraagden hierdoor of kwamen in het geheel stil te liggen, medewerkers uit die programma’s werden ingezet ten behoeve van coronanoodmaatregelen. De niet-geplande terugloop in projectinkomsten is - in financieel opzicht - in 2020 door de vennootschap opgevangen door besparingen op inhuur van medewerkers en out-of-pocket (project)kosten. Hoewel inhoudelijke resultaten uit projecten door het effect van corona vertragen, wordt er in financieel opzicht geen risico voorzien. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
11 | 2.839 | 3.277 | 2 | 2.317 | 3.266 | |||
Toelichting finan- | Financiële informatie op basis van de definitieve jaarrekening Brainport Development 2020. | |||||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven ten behoeve van bedrijven en instellingen. Vanuit maatschappelijk perspectief is BRE is een deelneming met een strategisch karakter voor het realiseren van de ambities van de gemeente Eindhoven op het gebied van digitalisering. De coronacrisis heeft het belang en noodzaak van excellente digitale infrastructuur nog eens extra onderstreept. Meer en meer is digitale connectiviteit een nutsfunctie geworden waarvan goede borging van het publiek belang aan de orde is. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 30,7% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %) en Trudo Lichtrijk B.V. (5,9 %). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | n.v.t. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding . Met de nieuwe locatie aan de Dorgelolaan en de vervanging van de Switch is ruimte ontstaan ruimte voor verdere groei van hun activiteiten. Er is sprake van een positieve trend in de ontwikkeling van klanten en omzet. Voor een aantal grotere projecten zijn opdrachten ontvangen zoals verkeersregelinstallaties (VRI’s) gemeente Eindhoven, Inzicht verlicht van Gemeente Eindhoven, Consultatiezorg GGD Brabant-Zuidoost. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De nieuwe locatie aan de Dorgelolaan en de vervanging van de Switch hebben om stevige investeringen gevraagd. Het jaar 2020 laat in tegenstelling tot de begroting 2020 een voordelig resultaat van € 306.000 zien. De begroting 2020 ging nog uit van een verlies van € 88.500. De meerjarige planning geeft aan dat het herstel zich verder voortzet. De begroting 2021 laat voor het eerst sinds jaren een voordelig resultaat zien. De meerjarenprognose geeft aan dat de stand van de algemene reserve in de jaren 2020 tot en met 2023 negatief zal zijn. Echter het totaal eigen vermogen inclusief aandelenkapitaal blijft ook in deze jaren positief. Gemeente Eindhoven beschouwt deze ontwikkeling daarom als een tijdelijke en niet als een duurzame waardevermindering. Op basis van de te verwachten positieve ontwikkelingen van het exploitatieresultaat vanaf het boekjaar 2021 zien wij geen aanleiding om onze deelname af te waarderen. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
306 | 1.016 | 3.892 | -356 | 975 | 3.586 | |||
Toelichting finan- | Betreft de conceptcijfers 2020 en ligt ter beoordeling bij de accountant. Tevens dienen de conceptcijfers nog te worden vastgesteld door de algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen hebben in 2020 geen wisselingen plaatsgevonden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter niet overgenomen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2020 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit heeft geresulteerd in oprichting van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het nieuwe overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven, met dhr. Van Geel als voorzitter voor deze oprichtingsfase. Eindhoven Airport heeft voor zover mogelijk verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. Uiteraard heeft de focus en prioriteit van Eindhoven Airport in 2020 voor een groot deel gelegen bij de corona-crisis en de impact daarvan op het vliegverkeer en de luchthaven. Zowel op het gebied van veilig en verantwoord reizen, als ook de bedrijfsvoering van het luchthaven bedrijf. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden wordt er over het boekjaar 2020 geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders en dit is ook voor de komende jaren een financiële onzekerheid. Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook voor 2022 zal een maximum aantal van 41.500 vliegbewegingen vergund worden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-10.545 | 27.976 | 103.618 | 14.330 | 16.260 | 113.936 | |||
Toelichting finan- | Betreft de concept jaarcijfers 2020. Het jaar 2020 was een slecht jaar voor Eindhoven Airport. Het vliegverkeer en het aantal passagiers is als gevolg van de coronapandemie – en de daaraan gekoppelde reisadviezen – sterk teruggelopen. Hierdoor is een nadelig resultaat ontstaan. | |||||||
Enexis Holding N.V. | 0.5 | |||||||
Korte toelichting | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van de benodigde netwerken. Het netwerk is bij wet in overheidshanden. | |||||||
Vestigingsplaats | Groningen | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AVA van 25 juni 2020 is commissaris de heer M. Calon teruggetreden en de heer P. Rüpp benoemd als commissaris. Herbenoeming van mevrouw C. Velthuis en de heer van Dijk. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2019 is de afbouw van de beloning van de raad van bestuur conform overgangsrecht ingezet. De beloning van de raad van bestuur en van commissarissen voldoet in 2020 aan de bezoldigingsbepalingen van de WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Enexis is partnener voor de provincies, gemeenten en waterschappen bij de totstandkoming van de Regionale Energie Strategieën (een lokaal ontwerp van het energiesysteem van de toekomst). | |||||||
Geleverde prestaties | Enexis hield ook in 2020 vast aan de vier prioriteiten: veilig werken, klantgedreven werk, verbeterprojecten voor de klant en het versnellen van de energietransitie. De impact van corona op de organisatie bleef tot nu toe beperkt dankzij flexibiliteit van medewerkers, aannemers en leveranciers. In de periode maart - mei werd een aantal werkzaamheden tijdelijk stilgelegd, zoals werk bij klanten thuis. In mei 2020 werden al alle werkzaamheden successievelijk weer opgestart met in acht neming van de benodigde voorzorgsmaatregelen (veilig werken blijft de belangrijkste prioriteit). | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De ontwikkeling van de energietransitie zette ondanks de coronacrisis onverminderd door. Door de energietransitie en de daarmee toenemende vraag naar transportcapaciteit op het elektriciteitsnet loopt het werkpakket van Enexis steeds verder op. De extra vraag leidt tot toenemende schaarste van technisch personeel en materialen. Vanwege krapte van technisch personeel op de arbeidsmarkt is gestart met een programma om (externe) medewerkers op te leiden tot vakbekwame uitvoerders. Om de extra investeringen in de energienetten te kunnen bekostigen is een robuuste financiële positie belangrijk. Enexis heeft een solide financieel fundament met een A+ credit rating. Om de benodigde investeringen in de energietransitie te kunnen blijven financieren is in juni een eerste groene obligatielening uitgegeven van € 500 miljoen met een looptijd tot juni 2032. Daarnaast hebben de aandeelhouders € 500 miljoen vermogen verstrekt in de vorm van een converteerbare hybride aandeelhouderslening. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
108.000 | 4.635.000 | 4.116.000 | 210.000 | 4.146.000 | 4.112.000 | |||
Toelichting finan- | De nettowinst over 2020 bedroeg € 108 miljoen (2019: € 210 miljoen). Deze afname wordt met name veroorzaakt door een stijging van de inkoopkosten TenneT en een toename van latente belastingverplichtingen. De coronacrisis heeft in 2020 geen materiële impact gehad op het financieel resultaat van Enexis. | |||||||
Flight Forum Beheer B.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
0 | 14 | 18 | 0 | 19 | 18 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2020. | |||||||
Flight Forum C.V. | 3.2 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (50,95 % belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit sector economie en cultuur door de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. Dit in goed overleg met de betreffende gebiedsmanagers binnen het Ruimtelijk Domein. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Bestuur: Per 1 maart 2020 is de heer van Midden afgetreden als Directeur. Per 1 oktober 2020 is de heer Verschut als Directeur aangesteld (inhuur t/m 1 oktober 2021). | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzaam businesspark verder te ontwikkelen. Het is de bedoeling het terrein verder te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of een duurzame energie voorziening mogelijk is. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2020 is door Flight Forum verder geïnvesteerd om de aantrekkelijkheid van het gebied te vergroten. De vergroening van de Noordelijke straatjes is afgerond en de plannen voor de vergroening van de Zuidelijke straatje zijn inmiddels concreet en zullen medio 2021 worden uitgevoerd. Ook is opdracht gegeven aan Karres & Brands om het ontwerp voor het Luchtruimplein zodanig aan te passen dat we hiermee binnen de op dit moment hiervoor beschikbare middelen wel een stap zetten om deze plek het groene visitekaartje van Flight Forum te laten zijn. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 werd ook Flight Forum geconfronteerd met de gevolgen van het coronavirus. Dit heeft een forse impact gehad op de activiteiten van Flight Forum. Het is heel stil geworden op businesspark Flight Forum. Wat voor de langere termijn het huidige “thuiswerkexperiment” zal betekenen voor de vraag naar kantoren in het algemeen en op Flight Forum in het bijzonder - en daarmee voor de resterende ontwikkelopgave van ca. 50.000 m2 BVO - is op dit moment nog niet duidelijk. Een directe consequentie is dat er de komende periode naar verwachting weinig bereidheid is om te investeren in nieuwe kantoren op businesspark Flight Forum. In de loop van 2020 is er daarom voor gekozen om de versterking van de acquisitie voor 2020 on-hold te zetten en om deze tijd te benutten om alternatieve scenario’s voor de invulling van de resterende uit te geven kavels van Flight Forum in beeld te brengen. Belangrijke aspecten hierbij zijn de markt, de (beperkingen als gevolg van) regelgeving en een financiële analyse. Na afronding van dit onderzoek (februari 2021) worden de verschillende scenario’s besproken met de aandeelhouders, waarbij het draagvlak ook een belangrijk onderwerp van gesprek zal zijn. Dit onderzoek zal medio 2021 resulteren in een gedragen ontwikkelstrategie voor businesspark Flight Forum. Voor Flight Forum is het van belang dat er samenhang is tussen de visie voor het Luchthavengebied en de ontwikkelstrategie. Hiermee kunnen wij de ontwikkeling van Flight Forum naar een vitaal businesspark voortvarend ter hand nemen. Dit is mede / extra van belang met het oog op enkele huurcontracten die in 2021 expireren, waarvan het niet zeker is dat deze | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-794 | 4.961 | 22.071 | 4.521 | 6.244 | 22.865 | |||
Toelichting finan- | De cijfers 2020 betreffen voorlopige jaarcijfers. In deze cijfers is een negatieve herwaardering op de parkeervoorzieningen verwerkt van € 720.000. Het resultaat exclusief deze herwaardering is € -159.000. De cijfers 2019 zijn gewijzigd ten opzichte van de vastgestelde jaarcijfers 2019, die zijn voorzien van een goedkeurende controleverklaring. Deze cijfers zijn namelijk achteraf gecorrigeerd vanwege hierin opgenomen waardering van de tijdelijke parkeerplekken (€ 1.140.000). Hiervan is het huidige standpunt (ook afgestemd met accountant) dat deze ten onrechte is doorgevoerd, omdat deze parkeerplaatsen onderdeel uitmaken van de ontwikkelopgave. | |||||||
ICT-coöperatie Beware | 0.4 | |||||||
Korte toelichting | De ICT coöperatie Beware richt zich met name op het (door)ontwikkelen, innoveren en standaardiseren van ICT-toepassingen voor digitale dienstverlening en bedrijfsvoering bij gemeenten. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De werkwijze van de Coöperatie verbindt beide pijlers: het leidt tot standaardisering van de infologische en technische kern en het biedt een innovatief alternatief voor de huidige situatie, waarin de markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, waarbij gemeenten voor de ontwikkeling van hun dienstverlening gebonden zijn aan de “huisleverancier”. Hiermee draagt de verbonden partij bij aan de effectiviteit en efficiency van de organisatie. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | ||||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | De heer Brussen, sectorhoofd. Wethouder Oosterveer, gemandateerde bestuurder ALV | |||||||
Wet Normering Topinkomens | NVT, geen RvC | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verdere ontwikkeling en van Beware nemen we de gemeentelijke uitgangspunten van MVO mee | |||||||
Geleverde prestaties | Op 23 november 2020 heeft de algemene ledenvergadering van Beware unaniem besloten om de ICT-coöperatie te ontbinden en met haar activiteiten te stoppen. In de maanden voorafgaand aan de ALV heeft het bestuur van Beware samen met haar leden kritisch gekeken naar de toekomst van de coöperatie. Na diverse gesprekken zijn de leden van Beware unaniem tot de conclusie gekomen dat de coöperatievorm niet langer past bij de behoefte van de deelnemende gemeenten. De aanleiding voor dit besluit is de verdergaande ontwikkeling van Common Ground en het verschil in ontwikkelagenda’s van de leden. Beware is destijds gestart om samen software te ontwikkelen en op die manier minder afhankelijk te worden van een (te) beperkt aantal softwareleveranciers. Het landelijke initiatief Common Ground heeft deze componenten ‘geadopteerd’ en vult hiermee op een soortgelijke manier de behoefte in. Daarnaast bleek dat door diverse oorzaken verschil was ontstaan in de ontwikkelagenda’s en daarmee beschikbare capaciteit van de individuele leden. Er is destijds bewust gekozen voor een ‘bijenkorf-principe’ waarbij gezamenlijke behoeften én capaciteit van leden werden ingebracht. In de praktijk bleek dat het steeds lastiger werd om een gezamenlijke behoefte te formuleren en capaciteit vrij te maken. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het resterende saldo van Beware wordt na de ontbinding naar rato onder de leden verdeeld. De laatste maanden stonden dan ook uitsluitend in het teken van de ontbinding van Beware: stappen rondom de ontbinding Beware inzake de vereisten zoals gesteld door Kamer van Koophandel, opzeggen contracten met leveranciers, opleveren archief, borging van Beware software etc. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-25 | 19 | 33 | -46 | 84 | -21 | |||
Toelichting finan- | Betreft definitieve jaarcijfers 2020. | |||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 1 mei 2019 is de heer Don benoemd als lid van de RvC. Daarnaast heeft de AVA op 5 december 2019 de heer Janssen, de heer Dierick en de heer de Jong herbenoemd voor 4 jaar respectievelijk als lid, lid en voorzitter van de RvC tot 8-12-2023. In de statuten van het Muziekcentrum Eindhoven N.V. is opgenomen dat de RvC een rooster van aftreden opstelt zodanig dat elk jaar tenminste één commissaris aftreedt en de zittingsduur van een lid op ten hoogste vier achtereenvolgende jaren wordt gesteld. Op 25 mei 2020 dit rooster van aftreden als volgt vastgesteld: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen en volgt medio 2021. De WNT is overigens niet van toepassing op de bezoldiging van de directeur. Het MGE ontvangt weliswaar structureel subsidie (gedurende meer dan 3 opeenvolgende jaren) voor meer dan € 500.000. Echter de verhouding subsidie/omzet is lager dan 50% waardoor niet voldaan wordt van het vereiste van artikel 1.3 lid 1 sub c WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | De jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen en volgt medio 2021. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. In de afgelopen jaren zijn diverse scenario’s onderzocht en strategieën ontwikkeld om dit vraagstuk op te lossen. De afgelopen periode is burgemeester Jorritsma als verbindende en onafhankelijke coördinator in dit complexe proces met een zestal belangrijke stakeholders tot een propositie gekomen, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting een structurele termijn oplossing voor De Heuvel als geheel en het Muziekgebouw Eindhoven in het bijzonder. In december 2019 is met de betrokken stakeholders; Gemeente Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, Muziekgebouw Eindhoven, Brainport Development , CBRE en het gezamenlijke regionale bedrijfsleven (vertegenwoordigd door VNO-NCW Brabant Zeeland) gekomen tot afspraken welke nader staan uitgewerkt in een drietal documenten. De gemeenteraad heeft op basis van deze propositie op 28 januari 2020 ingestemd met een financiële bijdrage aan het MGE van €300.000 voor het aanpakken van de huidige financiële tekorten van het MGE. In de Mou is afgesproken dat het geprognosticeerde tekort van circa €600.000 per jaar middels de bijdragen van de partners voor de jaren 2019 tot en met 2021 is/wordt opgelost. Het effect van corona was bij de afspraken nog niet bekend. De stakeholders hebben afgesproken dat het MGE een ontwikkelplan opstelt en CBRE een Strategische visie. De Raad van Commissarissen van het MGE heeft eind 2020 ruimte gevraagd om ook de richting EIK XL verder te verkennen in een haalbaarheidsonderzoek. Hier heeft het college van B&W mee ingestemd. De gemeente stelt een toetsingskader op om de deliverables (ontwikkelplan, strategische visie, haalbaarheidsonderzoek Eik XL) te toetsen. Hierna worden de plannen mét advies voorgelegd aan de gemeenteraad.. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-259 | 6.455 | -2.963 | ||||||
Toelichting finan- | Cijfers 2020 zijn nog niet bekend. Volgt medio 2021. | |||||||
Park Strijp Beheer B.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | zie Park Strijp C.V. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
nnb | nnb | nnb | 186 | 429 | 980 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2020 nog niet bekend. | |||||||
Park Strijp C.V. | 8.3 | |||||||
Korte toelichting | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijven, evenementen en bewoners. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van vm. Philips-locatie Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de nu nog resterende gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt plaats. | |||||||
Geleverde prestaties | Strijp-S krijgt steeds meer vorm. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Natuurlijk heeft de ontwikkeling van Strijp-S ook te maken met de momenten van economische recessie. Dit had m.n. effect op het tempo waarin bouwplannen gerealiseerd werden en worden. Maar, hoe vreemd het wellicht ook moge klinken, leverde dit juist ook positieve effecten op; de creatieve kansen, de events, de tijdelijke verhuur etc., accentueerden juist de inhoudelijke meerwaarde voor identitieit en klankkleur van het gebied. Daarnaast had/heeft Strijp-S het voordeel dat mogelijke renteverliezen/vertragingsschade voor een belangrijk deel gecompenseerd werd/wordt door de opbrengsten van de langere tijdelijke verhuur. In zijn algemeenheid kan worden geconcludeerd dat de ontwikkeling van Strijp-S opereert binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
nnb | nnb | nnb | 215 | 21.950 | 2.811 | |||
Toelichting finan- | De (concept)cijfers 2020 zijn nog niet beschikbaar. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In december 2020 zijn de RvC-leden Deckers en Van de Molengraft herbenoemd. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2020 een vierjarige subsidie (2017-2020) ontvangen in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. De maatregelen van de overheid ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor het Parktheater. Naast de generieke steun van het rijk heeft het Parktheater in 2020 steun ontvangen van de provincie Noord-Brabant en van de gemeente Eindhoven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
nnb | nnb | nnb | 35 | 4.345 | 3.118 | |||
Toelichting finan- | De AvA dient de jaarrekening 2020 nog vast te stellen. | |||||||
Twice Eindhoven B.V. | 3.1 | |||||||
Korte toelichting | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vier thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven. Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te vergroten voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen in vier thematische bedrijvencentra op 2 innovatieve hotspots in Eindhoven (Twinning 1999 - Bèta 2007 - Catalyst 2012 - Mµ 2013). Doel is om kleinschalige innovatieve high tech bedrijven hoogwaardige (infrastructurele) faciliteiten en voorzieningen te bieden (waaronder huisvesting) en uit te laten stromen om de sociaal economische structuur te vergroten voor de Brainport Regio. Daarnaast ondersteunt Twice het ecosysteem door verbinding met het regionale netwerk van adviseurs, investeerders en andere interessante partners. Twice blijft daarmee uniek en daarmee van groot belang voor het Brainportvestigingsklimaat. Instroom -, uitbreiding- en uitstroom van bedrijven zijn de KPI parameters voor succes. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap). In 2016 is het proces rondom governance ingang gezet. In de Ava van 2 februari 2017 is de concept statutenwijziging op de agenda geweest. Daarin wordt het huidige afspiegelingsbeginsel verlaten en de aandeelhouders meer op afstand gezet. De facto was dat al het geval voor (enkel) aandeelhouder Eindhoven, gegeven ons gemeentelijk deelnemingenbeleid (externe commissaris), nu is voorgesteld dat dit ook voor de overige aandeelhouders geldt. Dat brengt aandeelhouder gemeente in dezelfde informatiepositie als de overige aandeelhouders (die uit hun eigen organisatie een commissaris voordroegen, in de praktijk een en dezelfde persoon daarvoor aanwezen en zo informatievoorsprong hadden op aandeelhouder gemeente). De statuten zijn bovendien geactualiseerd (Flex BV-wetgeving). Inmiddels is de wijziging geformaliseerd. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Tot 1 januari 2020 waren mevrouw Naus en mevrouw Van der Schoot gezamenlijk bestuurlijk bevoegd voor Twice Eindhoven B.V. Eind 2019 heeft de RvC aan de AVA voorgesteld om de toenmalige directeur “New Business” (Van de Schoot), die strategieontwikkeling in haar portefeuille heeft, te benoemen als éénhoofdige directeur van Twice. De AvA heeft met dit voorstel ingestemd. Mevrouw Naus heeft haar ‘oude functie’ als Manager Interne organisatie weer op zich genomen. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Alle gebouwen van Twice hebben een prima duurzaamheidslabel, maar hier is eerder nog geen promotie aan gegeven. Twice erkent in de strategische roadmap dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is op de agenda van veel partijen. | |||||||
Geleverde prestaties | Het resultaat van Twice wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In 2020 heeft de directie / RvC van Twice twee sessies met de AvA belegd om te komen tot een aangepaste strategie, gericht op het verder ondersteunen van de doelgroep bij de groei van hun bedrijf. In de nieuwe strategie zijn 6 denklijnen geformuleerd, waarvan een denklijn van start is gegaan per eind 2020: de nieuwe doelgroep startups, middels een nieuwe 5e hub. Op de TU/e campus in een leegstaand pand gehuurd om de nieuwe doelgroep te ondersteunen in goedkope huisvesting. In de loop van 2021 zullen de overige denklijnen van deze strategie verder worden uitgewerkt en geïmplementeerd. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
nnb | nnb | nnb | 773 | 12.784 | 6.624 | |||
Toelichting finan- | Jaarcijfers 2020 nog niet bekend. | |||||||
. |