Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

In 2020 hebben we ons vooral gericht op:

Een toekomstbestendige openbare ruimte: We hebben hier invulling aan gegeven door het klimaatadaptief inrichten van straten, zoals de Hastelweg en Venuslaan, waarbij zoveel mogelijk is onthard en vergroend. In 2020 is ook het handboek toegankelijkheid geactualiseerd, dit is gebeurd in samenwerking met het PGE.

Een openbare ruimte die uitnodigt tot bewegen en ontmoeten en het stimuleren van het gebruik van duurzamer vervoer: In 2020 hebben we hier uitvoering aangegeven door realisatie van 7 ommetjes in de openbare ruimte, het onderhoud aan voetpaden in meer dan 14 buurten, waaronder 't Hofke, Irisbuurt en Woensel-West. Daarnaast hebben we groot onderhoud uitgevoerd aan de fietspaden Karel Martelweg en Boschdijk.

Circulariteit in onderhoud openbare ruimte: in de periode 2019-2020 hebben we onderzocht op welke manier we circulariteit toe kunnen passen in onderhoudsprojecten in de openbare ruimte. In 2020 hebben we in het ontwerp van het project Airbornelaan en Ruysdaelbaan onderzocht hoe we dit toe kunnen passen (o.a. door zoveel mogelijk hergebruik van materialen) en is als pilot op de Insulindelaan de deklaag vervangen, waarbij we duurzaam asfalt toe hebben gepast met een groter percentage hergebruikt (oud) asfalt.

Mobility as a Service pilot: In de implementatie van de landelijke Mobility as a Service pilot voor zakelijke kilometers van gemeente Eindhoven alsmede de medewerkers van ASML zijn dit jaar vervolgstappen gezet. Zo is er ondanks het gebrek aan zakelijke gemeentelijke kilometers door Corona, getest met de app TURNN.

Afronden herinrichting Vestdijk / Hertogstraat: In de zomer is conform planning de Vestdijk en Hertogstraat weer opengegaan voor verkeer. In december zijn ook de bomen geplant en is daarmee het werk afgerond.

Vervolg maatregelen bereikbaarheidsplan De Run: In december heeft de gemeenteraad de financiële middelen beschikbaar gesteld voor het bereikbaarheidsplan De Run, waarin voorbereidingen zijn getroffen voor verbeteren van fietsinfrastructuur, uitbreiden van hubs en aansluiting op A2/N2. Door de impact van de Coronamaatregelen is er besloten om niet in te zetten op tijdelijke hubs, maar direct te investeren in definitieve hubs, zoals in Eersel.

Actualisatie Eindhoven op Weg met koppeling Ontwikkelplan Centrum: In het Ontwikkelplan Centrum is een gebiedsgerichte en integrale uitwerking gegeven, waarmee voor dit gebied invulling is gegeven aan de Actualisatie Eindhoven op Weg. Op thematische onderdelen, zoals een Ringstudie, parkeerstrategie en fietsparkeerstrategie zijn onderzoeken opgestart.

Autoluw centrum: In 2020 hebben we invulling gegeven aan het plan om het centrum autoluw te maken, onder meer door herinrichting van de Hertogstraat en de realisatie van P+R Genneper parken.

Het uitvoeren van maatregelen uit SmartwayZ.NL (Brabants mobiliteitsprogramma) en de bereikbaarheidsagenda Zuidoost Brabant: Daaronder vallen het realiseren van fietsenstallingen, HOV-banen, doorstromingsmaatregelen, gedragsmaatregelen en smart mobility oplossingen. Zo zijn we aan de slag gegaan met de uitwerking van het medium-pakket aan maatregelen op de Bundelroute (Ring NO).

Voorbereiden HOV3: Het HOV3 tracé tussen de Huizingalaan en Eindhoven Airport is in 2020 door de gemeenteraad vastgesteld.

Vervolgstappen internationale treinverbinding: Onderdeel van het BO MIRT afspraken zijn maatregelen op het spoor om de internationale treinverbinding Eindhoven – Düsseldorf mogelijk te maken.

Verkenning HOV Geldropseweg buiten de Ring: Eerste gesprekken zijn gevoerd over het opstarten van de verkenning HOV Geldropseweg buiten de Ring.

Inzetten resterende NSL middelen: De resterende NSL (Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit) middelen zijn ingezet voor duurzame en schone mobiliteitsmaatregelen. Voorbeeld daarvan is het vastgestelde stappenplan naar een emissievrije zone binnen de Ring in 2030, waarmee een belangrijke kader is gesteld voor de bijdrage van stedelijke mobiliteit aan de klimaatopgave. Ook zijn de NSL-middelen ingezet voor het stimuleren van laadinfrastructuur in de stad.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19