Verkeer, vervoer en waterstaat
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.3 Recreatieve havens
2.4 Economische havens en waterwegen
2.5 Openbaar vervoer
Het programma draagt bij aan het vergroten van de bereikbaarheid, leefbaarheid en het versterken van de economische kracht van de stad.
Dit jaar hebben we een aantal grote projecten weten af te ronden bijdragen aan de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de stad, zoals de herinrichting van de Vestdijk, het realiseren van de fietsbrug Tegenbosch en de realisatie van de P+R Genneper Parken. Ook is er een belangrijke stap gezet tijdens het BO MIRT van november 2020 waar we samen met Rijk en Provincie vervolgstappen hebben gezet om de bereikbaarheid in de Brainport te verbeteren in samenhang met de verstedelijkingsopgave. Er is veel energie gestoken in het uitwerken van onze propositie voor het Nationale Groeifonds: Brainportlijn. Op verkeersveiligheidsgebied hebben we met de reconstructie van de kruising Jasonstraat-Mercuriuslaan een belangrijk knelpunt opgelost en zijn er maatregelen genomen op het Floraplein.
In 2020 hebben we diverse onderhouds- en verkeersprojecten afgerond die bijdragen aan een leefbare en bereikbare stad.
Het gehele jaar door is onderhoud gepleegd aan diverse straten (reinigen, onkruidbestrijding, zwerfafval ruimen etc.). Ook aan een aantal straten is groot onderhoud uitgevoerd. Deze straten zijn opnieuw ingericht en daardoor houden we de basiskwaliteit van de openbare ruimte in stand. Tegelijkertijd zijn deze straten klimaatadaptief ingericht. Dat betekent dat er zoveel mogelijk verharding is vervangen door groen. Voorbeelden zijn de Hastelweg en Venuslaan. Door het uitvoeren van het dagelijkse onderhoud hebben we de stad schoon, heel en netjes gehouden. Ook is aandacht besteed aan de toegankelijkheid van de openbare ruimte en is bewegen en ontmoeten in de openbare ruimte gestimuleerd. Het handboek toegankelijkheid is geactualiseerd en er zijn zeven ommetjes in de openbare ruimte gerealiseerd. Duurzaamheid en circulariteit zijn begrippen die steeds meer vorm hebben gekregen in de openbare ruimte. Zo is de verlichting in de Geldropseweg buiten de Ring en de Karel de Grotelaan vervangen door LED, is er in de planvorming van de herinrichting van de Ruysdaelbaan en Airbornelaan rekening gehouden met hergebruik van meer bestaand materiaal en is bij de deklaagvervanging van de Insulindelaan een hoger percentage (oud) asfalt hergebruikt.