• | High Impact Crimes (woninginbraken, overvallen, straatroven): De coronacrisis is van invloed geweest op de te behalen doelstellingen van het programma. Fysieke bijeenkomsten konden niet plaatsvinden en de BuurTent werd beperkt ingezet. Door de organisatie van webinars voor verschillende doelgroepen (inwoners, ondernemers en buurtpreventen) is op een andere manier invulling gegeven aan preventieve activiteiten. Door de inzet van traditionele, sociale en out of home media is aandacht besteed aan onder andere inbraakpreventie, cybercriminaliteit en babbeltrucs. De doorontwikkeling op de persoonsgerichte aanpak (PGA) is on hold gezet, in afwachting van de herijking van de escalatieketen (zie bij Zorg en veiligheid). Nazorg voor slachtoffers van een overval heeft plaatsgevonden en de doorontwikkeling op de aanpak van heling is vertraagd omdat er minder Toezicht & Handhaving capaciteit beschikbaar was als gevolg van herprioritering ten behoeve van de coronamaatregelen. Met extra incidentele intensiveringsmiddelen van het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn gedurende een aantal weken in de zomer en winter extra toezichthouders ingezet. Zij zijn in verschillende wijken en buurten in Eindhoven ingezet op High Impact Crimes, jeugdoverlast en leefbaarheid. |
---|
• | Jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit: De samenwerking met de middelbare scholen in Eindhoven is door het project ‘school en veiligheid’ gestart rondom het thema sociale media. Vanuit dit project wordt de weerbaarheid en de awareness (en de algemene online veiligheid) rondom het thema sociale media verhoogd bij scholieren, docenten en ouders. Daarnaast is er uit dit project een inloop spreekuur gekomen, waar politie, jongerenwerk, handhaving, WIJ-Eindhoven en de scholen acute signalen uitwisselen en delen. De inzet op awareness en weerbaarheid bij jongeren is met de inzet van online jongerenwerkers gewaarborgd. Vanuit de BeGrip aanpak (de integrale aanpak van geëscaleerde jeugdgroepen volgens het 7-stappenmodel waarbij je een groep in kaart brengt en een aanpak formuleert op groepsniveau, individueel niveau en het niveau van de omgeving) is ingezet op vroegsignalering en preventie. Door goed te monitoren in de stad en het delen van signalen kon men vroegtijdig ingrijpen. Als voorbeeld kunnen we hier de inzet in het stadsdeel Tongelre noemen. Daar hebben ketenpartners zoals de politie, het jongerenwerk, moskeebestuur, HALT en WIJ-Eindhoven aan de voorkant geïnvesteerd, signalen gedeeld en integraal opgetrokken waardoor problemen van (vuurwerk)overlast en corona-verveling konden worden voorkomen. Denk hierbij aan de inzet van de zogenaamde Hoodprotectors (jongeren in de wijk ingezet om als positief rolmodel naar andere jongeren toe te fungeren). |
---|
• | Zorg en Veiligheid: De Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) is per 1-1-2020 succesvol geïmplementeerd. Eind 2020 werd een evaluatie opgeleverd, op basis van deze evaluatie is besloten om samenwerkingen en werkprocessen te bestendigen. In 2020 hebben we de ontwerpfase van de optimalisatie van de ketensamenwerking op het snijvlak van zorg en veiligheid afgerond (herijking gemeentelijke escalatieketen). Hiermee wordt escalatie van casuïstiek op dit snijvlak zo veel als mogelijk voorkomen én wordt duidelijk welke partij wanneer aan zet is wanneer het onverhoopt toch tot escalatie komt, zo dat zo effectief mogelijk kan worden gede-escaleerd. Samen met Dienst Justitiële Inrichtingen en de drie reclasseringsorganisaties werken we toe naar een optimalisatie van nazorg voor ex-gedetineerden conform het landelijk ‘Bestuurlijk akkoord nazorg ex-gedetineerden’. In 2020 hebben we ervoor gezorgd dat de noodzakelijke samenwerkingsverbanden hiertoe gevormd zijn. |
---|
• | Ondermijning/georganiseerde criminaliteit: De aanpak in 2020 heeft zich gefocust op de integrale aanpak in de wijk Oud-Woensel (zie de toelichtingen bij de prestaties Informatiegestuurd werken en Gebiedsgerichte aanpak: veiligheid verankeren in de wijken). Het samenbrengen van in- en externe data ten behoeve van het informatiegestuurd werken is een belangrijke succesfactor voor de aanpak van ondermijning. In 2020 is de rapportage van de DPIA (Data Protection Impact Assessment) Proeftuin ondermijning in de wijk opgeleverd. |
---|
• | Radicalisering en polarisatie: Ondanks de coronacrisis hebben de geplande activiteiten ten aanzien van bevorderen bewustwording, vakmanschap en vroeg signalering in 2020 doorgang kunnen vinden. Trainingen en webinars in dit kader zijn online aangeboden. Alle nieuwe signalen die via het Meld- en Adviespunt zijn binnengekomen zijn uitgelopen en indien noodzakelijk zijn ze opgeschaald naar de weegtafel van het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost. Als gevolg van de coronacrisis zijn vooraf geplande projecten binnen de actielijn versterking van de weerbaarheid deels on hold gezet of aangepast naar een digitale vorm. Het oprichten van nieuwe (informele) netwerken is door de corona crisis niet volledig uitgevoerd. Het regionaal expertteam is echter wel opgericht. Ook is geïnvesteerd op bestaande netwerken. We zien dat het aantal manifestaties in 2020 gelijk is gebleven ten opzichte van 2019. Het aantal manifestaties met een anti-overheid/anti-corona boodschap zijn in 2020 met ruim 50% toegenomen. De spanningen rondom het Sinterklaasfeest zijn gedurende het gehele jaar een rode draad geweest door het programma. Dit heeft echter niet tot herprioritering binnen het programma geleid. |
---|
• | Woonoverlast: De Woonoverlast app is in 2020 doorontwikkeld. De app is gebruiksvriendelijker geworden en is naast een meldkanaal nu ook meer een informatiekanaal geworden. Het aantal meldingen is in 2020 flink gestegen. Als gevolg van de coronacrisis heeft de aanpak zich met name gericht op de extreme woonoverlast (bijvoorbeeld door gedrag, vervuiling en (fysiek) gevaarlijke situaties) in samenwerking met de partners. De bemiddelingstrajecten vanuit Buurtbemiddeling zijn gedurende het jaar ook toegepast binnen de kaders van de landelijke maatregelen. Ook hier is het aantal aanmeldingen in 2020 flink gestegen. Vanwege de complexiteit van de privacywetgeving is het convenant Woonoverlast nog niet ondertekend als het gaat om gegevensdeling tussen politie en de woningcorporaties. In het kader van de Woondeal wordt ingezet op het verkrijgen van inzicht in en het aanpakken van malafide verhuur. In 2020 is het Huurteam Eindhoven opgericht en is deze gestart met het ondersteunen van studenten in hun rechten en de gang naar de Huurcommissie. Ook is een exploratief onderzoek opgestart ter verkrijging van inzicht in de huur- en verhuurmarkt in Woensel-Zuid. |
---|
• | Weerbaarheid: De reguliere taken zijn in 2020 uitgevoerd en de beoogde activiteiten binnen het programma zijn grotendeels gerealiseerd. De geactualiseerde bestuurlijke en ambtelijke gedragscodes zijn vastgesteld, de nulmeting weerbaarheid tegen ondermijning (misbruik) van het lokaal bestuur is gestart en er is gestart met een project “weerbaarheidsscan en -check lokaal bestuur”, waarmee een integraal instrument wordt ontwikkeld op het gebied van integriteit, veiligheid en netwerken voor het college en de gemeentesecretaris. In het verlengde daarvan wordt een instrument ontwikkeld dat wordt aangeboden aan de besturen van politieke partijen, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Daarnaast is er een nulmeting uitgevoerd naar agressie en geweld op de werkvloeren is er vanuit de Veilige Publieke Taak (VPT) specifieke aandacht geweest voor agressie tegen handhavers bij het toezicht op de coronamaatregelen. Als gevolg van de coronacrisis is de Week van de weerbaarheid uitgesteld. |
---|
• | Woonwagenlocatie Heezerweg: In 2020 zijn we begonnen met de voorbereidingen voor een nieuw integraal plan voor ruimtelijke ordening, sociaal-maatschappelijk en veiligheid waarin problematiek op het gebied van arbeid, werk, inkomen en zorg voor ouderen en jeugd op deze locatie wordt opgepakt. |
---|
• | Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): Vanaf 2020 is structureel dekking geformaliseerd voor de loonkosten van bureau Functionaris Gegevensbescherming (FG) en voor ICT kosten. Daarnaast is, door invulling van de functie centrale privacy officer, consistent handelen bij privacyvraagstukken binnen de gemeente geborgd. Ook binnen andere sectoren zijn maatregelen genomen om, binnen de eigen werkprocessen, te voldoen aan de AVG en het gemeentelijke privacy beleid. |
---|