Overzicht baten en lasten

Toelichting staat van baten en lasten

Begroting 2020
voor wijziging

Begroting 2020
na wijziging

Realisatie 2020

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Algemene dekkingsmiddelen

Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is

-

77.543

77.543

-

77.430

77.430

-

77.816

77.816

Algemene uitkeringen

-

482.193

482.193

-

534.084

534.084

-

545.139

545.139

Dividend

-

528

528

-

250

250

-

253

253

Saldo financieringsfunctie

-

-36

-36

-

-800

-800

-

668

668

Overige algemene dekkingsmiddelen

2.503

2.503

2.838

2.838

2.838

2.838

Onvoorzien

227

227

227

227

97

97

Totaal algemene dekkingsmiddelen

227

562.731

562.958

227

613.802

614.029

97

626.714

626.811

Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting

-

-

-

-

-

-

1.324

-

-1.324

Totaal saldo van baten en lasten

896.581

901.095

4.514

1.004.017

991.974

-12.043

946.073

995.133

49.060

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

39.807

35.293

-4.514

109.285

128.654

19.369

127.899

122.206

-5.693

Het gerealiseerde resultaat

936.388

936.388

-

1.113.302

1.120.628

7.326

1.073.972

1.117.339

43.367

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

De algemene dekkingsmiddelen zijn verwerking in het 'overzicht baten en lasten' in de jaarrekening.
De baten lokale heffingen maken onderdeel uit van de taakvelden 0.61 OZB woningen, 0.62 OZB niet woningen en 0.64 belastingen overig. De overige dekkingsmiddelen zijn begroot en gerealiseerd binnen de taakvelden 0.5 treasury, 0.7 algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds en 0.8 overige baten en lasten.

De algemene dekkingsmiddelen worden nader gespecificeerd en toegelicht in Bijlage 1 kerngegevens.

Toelichting algemene dekkingsmiddelen
De algemene dekkingsmiddelen vormen de basis om de uitgaven in het kader van de verschillende programmaonderdelen te dekken. In het voorgaande overzicht is aangegeven uit welke onderdelen deze algemene dekkingsmiddelen bestaan. Hieronder volgt voor de belangrijkste onderdelen een toelichting op het verschil tussen het in 2020 begrote en gerealiseerde bedrag.

Lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is
Het totaal van de lokale heffingen waarvan de besteding niet gebonden is bedraagt € 77,8 miljoen. Dit is € 0,4 miljoen hoger dan begroot en wordt verklaard door hogere belastinginkomsten (voordeel) op OZB woningen (€ 244.000), invordering belastingen (€ 175.000), hondenbelasting (€ 171.000) en precariobelasting (€ 173.000). Daarnaast zijn er lagere belastinginkomsten doordat n.a.v. bezwaar en beroep meer verminderingen zijn toegekend (nadeel) op OZV niet-woningen (€ 203.000) en een nadeel op de dotatie aan de voorziening dubieuze belastingdebiteuren (€ 93.000).

Algemene uitkeringen
De algemene uitkering 2020 is conform bestendige gedragslijn gebaseerd op: de accressen op basis van de septembercirculaire, alle overige mutaties op basis van de decembercirculaire en alles wat officieel in latere circulaires wordt toegekend met betrekking tot 2020 wordt een nagekomen bate in een volgend rekeningjaar. De onderdelen uit het aanvullend corona compensatiepakket 2020 die in de Decembercirculaire zijn aangekondigd, maar waarvan de exacte verdeling in latere circulaires bekend wordt gemaakt worden aldus een nagekomen bate 2020 in rekeningjaar 2021. Een en ander in lijn met de uitspraak van de commissie BBV hierover.

De uitkeringen uit het gemeentefonds vertonen een positief resultaat van bruto € 11,1 miljoen.
Dit komt door een nagekomen resultaat over 2017, 2018, 2019 van € 0,5 miljoen als gevolg van de actualisering van verdeelmaatstaven. Voor het uitkeringsjaar 2020 hebben we bijgedragen aan landelijke voorzieningen (-€ 0,3 miljoen). De accressen zijn aangepast (€ 3,3 miljoen) en de ruimte onder het BCF-plafond is aangepast (€ 0,5 miljoen). We hebben compensatie gekregen voor Loon- en prijsontwikkeling Sociaal Domein (€ 2,1 miljoen) en de restant behoedzaamheidsreserve is vrijgevallen (€ 2,5 miljoen).Voor het uitkeringsjaar 2020 hebben we bij de Decembercirculaire geld gekregen voor taakmutaties, flankerend beleid in verband met corona en coronacompensatie (samen € 2,5 miljoen). Dit geld is gestort in de reserve circulaires gemeentefonds om besteding in 2021 mogelijk te mogelijk te maken zodat netto een voordeel resteert van € 8,6 miljoen.

Dividend
Aan dividenden is in 2020 voor wijziging € 528.000 begroot. In de begroting na wijziging is dit bijgesteld gezien door de
corona pandemie Eindhoven Airport, geen dividend (€ 96.000) en BNG een lager dividend uitkeert als gevolg van lagere winst (€ 182.000). De begroting na wijziging bedraagt € 250.000. Het werkelijk uitgekeerde dividend en teruggave dividendbelasting bedroeg € 253.000 bestaande uit ontvangen dividenden van BNG (€ 218.000) en Enexis (€ 14.000) en terugontvangen dividendbelasting (€ 21.000)

Saldo financieringsfunctie
Het gerealiseerde renteresultaat is € 0,7 miljoen positief. De voordelige afwijking ten opzichte van gewijzigde begroting is met name het gevolg van lagere externe rentelasten door minder investeringen in de afgelopen jaren. Ook in 2020 was het niet noodzakelijk om lange financiering aan te trekken. Daarnaast is door de positieve rente op kasgeldleningen een niet begrote opbrengst gerealiseerd.

Overige algemene dekkingsmiddelen
De commissie BBV heeft in 2016 de berekening van de interne rente exact voorgeschreven. De rentekosten worden omgeslagen over de activa die integraal zijn gefinancierd. In de begroting 2020 is de interne rekenrente en rekenrente op reserves en voorzieningen vastgesteld op 1,0%. Gedurende het jaar is berekend of de doorbelaste rentelasten in de realisatie niet meer dan 25% afwijken van de werkelijke netto rentelasten, met een te positief renteresultaat tot gevolg. Met een gerealiseerde afwijking van 11,6% heeft dit geen bijstelling tot gevolg gehad zodat het gerealiseerde renteresultaat van € 1,5 miljoen op het taakveld treasury binnen de in de BBV notitie gedefinieerde bandbreedte valt.

Bedrag van de heffing voor de vennootschapsbelasting
Op basis van de voorlopige aangifte 2020 is een bedrag van € 266.000 aan vennootschapsbelasting betaald. Op basis van de bepaling van de fiscale positie per jaareinde is deze voorlopige aanslag te laag waardoor aanvullend een te verwachte VPB last over 2020 van € 1.097.910 is opgenomen. Daarnaast een voordelig verschil van € 40.000 op de eerder ingeschatte lasten VPB over de jaren 2017 t/m 2019. Per saldo een last van € 1,324 miljoen.

Onvoorzien
Jaarlijks wordt in de begroting een bedrag van € 227.000 opgenomen voor onvoorziene lasten, voor niet begrote uitgaven die onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar (O-O-O) zijn. In 2020 is de post ingezet ter dekking van de kosten voor het inschakelen van een externe trekker voor de opdracht aanpak Brede Welvaart
 (€ 32.000), daarnaast is er onderzoek verricht naar de aankoop van woningen Joodse eigenaren en navordering belasting tijdens en na WOII (€ 30.000) en is onderzoek verricht naar ontwikkeling van de Heuvel en gezondmaking van het muziekgebouw (€ 35.000).Daarmee resteert een bedrag van € 130.000 op de post onvoorzien dat vrijvalt in het rekeningresultaat 2020.  In het raadsvoorstel crisismaatregelen corona virus is € 1 miljoen uit de reserve eigen kapitaal (weerstandsvermogen) toegevoegd aan de post onvoorzien. In het raadsvoorstel begrotingswijzigingen Turap-2 is dit teruggedraaid door alle corona middelen onder te brengen in de saldireserve specifiek.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
De in 2020 gerealiseerde toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves zijn toegelicht in de toelichting op de balanspost reserves in paragraaf 4.2.1. In hoofdstuk 2 zijn de afwijkingen ten opzicht van de begroting per taakveld toegelicht.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19