Taakvelden

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

De coronacrisis is van grote invloed geweest op de te bereiken doelstellingen met betrekking tot Crisisbeheersing en brandweer. Als gevolg hiervan heeft de burgemeester op 17 september 2020 als voorzitter van de Veiligheidsregio een tussentijds verslag uitgebracht over het verloop van de gebeurtenissen van de coronacrisis tot en met 3 augustus 2020. Op basis van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr) brengt de voorzitter van de veiligheidsregio na afloop van een ramp of crisis van meer dan plaatselijke betekenis schriftelijk verslag uit aan de raden van de getroffen gemeenten over het verloop van de gebeurtenissen en de besluiten die hij heeft genomen. Er is besloten om tussentijds een verslag uit te brengen omdat het einde van de crisis nog niet in zicht was en is. Aangegeven is dat de regionale crisisstructuur primair is gericht op de bestrijding van de effecten van de crisis. De bestrijding van de gevolgen loopt daarbij zo veel als mogelijk via de reguliere structuren die zijn voorbereid, vastgelegd in draaiboeken en beoefend. Er wordt rekening gehouden met de maatschappelijke gevolgen en op een aantal punten is sprake van regionaal maatwerk. Uitgangspunt is om oog te houden voor het brede perspectief.

Na de zomerperiode ontstond de tweede golf en ook nu is de crisisorganisatie volop ingezet op de bestrijding van de effecten van de crisis. Terwijl in het najaar een aantal keer nieuwe maatregelen werden doorgevoerd, werd ook de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) voorbereid. Deze wet trad in werking op 1 december 2020. Hoewel de veiligheidsregio en de voorzitter een andere rol kregen, is besloten een groot deel van de processen in stand te houden. De ernst van de situatie vroeg daarom en het was belangrijk om in de regio uniformiteit uit te stralen. Eind 2020 kwam er langzaam zicht op de goedkeuring van enkele vaccins en is een start gemaakt met vaccinaties. Hoewel dat perspectief biedt verwachten we dat de coronacrisis de crisisorganisatie nog ten minste de eerste helft van 2021 zal beheersen. Naast de aanpak van de coronacrisis zijn in 2020 ook reguliere activiteiten met betrekking tot crisisbeheersing en brandweer uitgevoerd. Door de coronacrisis is daarbij in een aantal gevallen wel vertraging ontstaan (zie ook de paragraaf Verbonden partijen).

In 2020 hebben we ons vooral gericht op:

Uitvoering van het derde meerjarenbeleidsplan van de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) (2020-2023):
Het bestrijden van de effecten van de coronacrisis, en de werkzaamheden die hieruit voortvloeien, hebben in 2020 voor VRBZO de hoogste prioriteit gehad.
De coronacrisis heeft in 2020 veel capaciteit en flexibiliteit van de gehele (crisis)organisatie gevraagd. De VRBZO heeft samen met onder andere gemeenten en politie bijgedragen aan het bestrijden van de effecten van de maatregelen in de crisis. Het doel daarvan was de continuïteit van de zorg en de maatschappij te borgen. Vanuit de crisisorganisatie zijn in 2020 continue de effecten van de coronamaatregelen in goede banen geleid en zijn stakeholders betrokken in het afgekondigde overheidsbeleid. Door deze continue inzet zijn geplande activiteiten op het gebied van crisisbeheersing uitgesteld en zijn taken intern anders ingericht.
Ook is nagenoeg alle personele capaciteit Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR) en Bevolkingszorg ingezet voor het bestrijden van de effecten van de coronacrisis. Werkzaamheden gericht op de regionalisering van de taak van bevolkingszorg hebben hierdoor vertraging opgelopen.

Door de coronacrisis lag het proces rondom de Visie 2025 tijdelijk stil waardoor vertraging is ontstaan. De Visie 2025 laat de thema’s en het pad zien aan de hand waarvan de VRBZO de volgende fase wil inzetten om een hoogwaardige advies- en dienstverleningsorganisatie op het gebied van fysieke veiligheid en crisisbeheersing te worden. Het traject is in 2020 verder opgepakt en vaststelling wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2021.

In 2020 is vanuit de VRBZO tevens uitvoering gegeven aan de nog openstaande strategische beleidsdoelstellingen vanuit het bestuurlijk vastgestelde Regionaal Beleidsplan 2015-2019.

Voortzetting van de sterke en duidelijke opdrachtgevers- en opdrachtnemersrelatie tussen gemeente en VRBZO, die noodzakelijk is voor een effectieve samenwerking:
Ook bij de voortzetting van de sterke en duidelijke opdrachtgevers- en opdrachtnemersrelatie, noodzakelijk voor een effectieve samenwerking, is de coronacrisis in 2020 van invloed geweest. Er is een duidelijke scheiding aangebracht tussen de rol van burgemeester en de rol van de burgemeester als voorzitter van de VRBZO. Daarnaast wordt en is de VRBZO in 2020 aangesproken op haar adviserende rol.

Herijking van de gemeentelijke crisisorganisatie conform de vastgestelde bestuurlijke visie op de crisisbeheersing:
De vastgestelde bestuurlijke visie crisisbeheersing streeft naar een flexibele crisisorganisatie die past bij dynamische incidententypen. In lijn met de visie heeft er in 2020 een doorontwikkeling plaatsgevonden in het gemeentelijk beleidsteam. Er is een technisch voorzitter (begeleidt het besluitvormingsproces van het gemeentelijk beleidsteam bij rampen en crisisbestrijding) aangesteld en de rol van informatiemanager is verstevigd door de komst van een regionaal piket. In de visie wordt het belang van een goede netwerkstructuur benadrukt. In 2020 zijn als gevolg hiervan contacten gelegd met de Woenselse Poort en TU/E. Met deze partijen zijn afspraken gemaakt over het optreden bij incidenten en bestuurlijke informatievoorziening.

Uitvoering van de OTO-momenten (opleiden, trainen en oefenen) voor de gemeentelijke rampen & crisis organisatie en het opleiden van nieuwe medewerkers in dit kader:
Vanwege de coronacrisis is de uitvoering van de OTO-momenten beperkt tot de noodzakelijke
OTO-momenten. Gelet op de noodzaak om herhaaldelijk aandacht te blijven besteden aan het onderwerp crisisbeheersing en de ontwikkelingen in dit vakgebied zijn alle gemeentelijke processen (opvang, ruimte, communicatie, milieu, ruimte, opvang, protocollair en juridisch) in 2020 getraind. Daarnaast zijn de noodzakelijke trainingen voor de ambtenaren rampenbestrijding doorgegaan.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19