Paragrafen

3c. Onderhoud kapitaalgoederen

Kerncijfers en overige gegevens

Elementenverharding

8.780.000 m2

Asfaltverharding

4.070.000 m2

Halfverharding

360.000    m2

Aantal lichtpunten

54.288 stuks

Kosten onderhoud kapitaalgoederen

Exploitatie :

Begrote kosten onderhoud

€   9,2 miljoen

Werkelijke kosten onderhoud

€   8,3 miljoen

Investeringen:

Begrote investeringen

€ 13,0 miljoen

Werkelijke investeringen

€ 13,8 miljoen

Werkelijke kosten onderhoud (exploitatie en investeringen) in 2020 ten opzichte van begrote kosten

Voor onderhoud van kapitaalgoederen (groot onderhoud aan wegen, terreinen, verlichting, civieltechnische kunstwerken) maken we sinds de stelselwijziging in de BVV onderscheid in onderhoud en vervanging van kapitaalgoederen. Onderhoud wordt bekostigd uit  structurele middelen uit de begroting, vervangingen worden geactiveerd en hier vloeien kapitaallasten uit voort. In de begroting 2020 is voor onderhoud (exploitatie) een bedrag van € 9,2 miljoen opgenomen. Hiervan hebben we  € 8,3 miljoen euro uitgegeven aan de uitvoering van onderhoud in 2020. Daarnaast is in 2020 is een bedrag ad. € 13,8 miljoen geïnvesteerd (begroot € 13,0 miljoen) in het vervangen van Wegen, fietspaden, verlichting en kunstwerken. Deze investeringen resulteren  (conform BBV) een jaar na ingebruikname van de kapitaalgoederen in kapitaallasten (2020 € 0,4 miljoen). Dit loopt op in 2021 e.v.

Verklaring afwijking werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten

Het verschil tussen begroting en realisatie in het onderhoud (+ € 0,9 miljoen) zit grotendeels (€ 0,7miljoen) in het vooraf begroten/plannen van projecten in de financiële systemen. Het moment van feitelijke realisatie wijkt in een aantal gevallen af van de planning zoals die voor aanvang van het project in de begroting is opgenomen. Dit zijn dus afwijkingen in de jaarschijf 2020 en leiden niet tot voor- of nadelen per einde van deze projecten.
Het verschil tussen begrote en gerealiseerde investeringen (- € 0,8 miljoen) wordt ook veroorzaakt doordat het moment van feitelijke realisatie afwijkt van de planning. De realisatie kan in een bepaald jaar anders zijn dan het bedrag dat in enig jaar is begroot echter dit is niet van invloed op het totaal van het te realiseren onderhoud op een activum.

Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud in 2020 in relatie tot het geplande onderhoud 2020

Voor de kapitaalgoederen is het cyclisch onderhoud, het technisch meerjaarlijkse onderhoud en de vervangingen relevant. In 2020 is onder andere de deklaag vervangen van ’t Hool en de Sliffertsestraat, er is onderhoud uitgevoerd aan de fietspaden Boschdijk en Karel Martelweg en de Venuslaan en Hastelweg zijn heringericht. Daarnaast zijn in een groot aantal gebieden (14) de trottoirs die niet aan het kwaliteitsniveau voldeden, aangepakt. Naast de middelen voor het feitelijk onderhoud van de kapitaalgoederen zijn er ook curatieve middelen ten behoeve van de kapitaalgoederen. Deze middelen zijn ingezet om de veiligheid van de openbare ruimte te garanderen oftewel om gevaarlijke situaties of afsluiting van wegen te voorkomen (gebaseerd op onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar). Inzet van deze middelen geeft een signaal over hoe het staat met het onderhoud van de stad. In 2020 is er geen noodzaak geweest om extra curatief in te grijpen. Er zijn geen overschrijdingen op de curatieve middelen in 2020.

Onderhoudsachterstanden

In november 2020 heeft de gemeenteraad het wegenbeheerplan 2021-2024 vastgesteld. Hierin is, evenals  in het vorige wegenbeheerplan, het kwaliteitsniveau voor het onderhoud van wegen opgenomen: kwaliteitsniveau C, waarbij kwaliteitsniveau D wordt geaccepteerd mits dit niet leidt tot kapitaalvernietiging en onveilige situaties (dit behelst maximaal 9,6% van het totale areaal). Weginspecties worden 1x per 2 jaar gehouden. De laatste inspectie is in 2019 gehouden. In 2019 voldeed 88,9% van de wegen aan de norm. Er is nog sprake van een kleine afwijking t.o.v. het gestelde kwaliteitsniveau. Dit komt doordat er nog onderhouds- en vervangingsprojecten uitgevoerd moeten worden die in 2019/2020 uitgevoerd moesten worden. Als de geplande (en reeds financieel gedekte) wegen aangepakt zijn, voldoet 89,5% van de wegen aan het vastgestelde niveau. Als ook de reeds geplande en financieel gedekte projecten uitgevoerd zijn van programma’s die een bijdrage leveren aan de kwaliteit van wegen, dan verwachten we dat het vastgestelde kwaliteitsniveau behaald is.

Uitvoering projecten maatschappelijk- en economisch nut ter verbetering van kapitaalgoederen

Het onderhoud lift ook mee in projecten die in het kader van andere programma’s (waaronder water en verkeer) worden uitgevoerd. Zo is in 2020 de Havenstraat en Veluwelaan aangepakt.

Ontwikkelingen

In 2020 is het nieuwe wegenbeheerplan vastgesteld voor de periode 2021-2024. Hieruit blijkt dat, zoals het er nu naar uit ziet, tot 2035 voldoende structurele middelen zijn om het groot onderhoud en de vervangingen uit te voeren (passend binnen het vastgestelde kwaliteitsniveau). Elke 4 jaar wordt een nieuw wegenbeheerplan opgesteld en wordt opnieuw bekeken of het kwaliteitsniveau moet worden aangepast en of de middelen toereikend zijn.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19