Paragrafen

3c. Onderhoud kapitaalgoederen

Beleidskader

De gebouwenportefeuille omvat 487 gebouwen (peildatum 1 oktober 2020). Vanuit de verantwoordelijkheid als eigenaar verzorgt de gemeente het technisch, administratief en juridisch beheer van de in eigendom zijnde en beperkt aantal aangehuurde gebouwen, niet zijnde de panden waarvoor deze rol is ondergebracht bij derden, zoals de gemeentelijke parkeergarages en de claimrechtscholen (onderwijspanden waarvan de eigendom bij het schoolbestuur ligt zolang de instelling het pand als school gebruikt). De kantoorpanden voor ambtelijke huisvesting (incl. stadhuis) en Van Abbe Museum  worden structureel beheerd en gerenoveerd vanuit een contract met het marktconsortium IMPULS! en vallen ook buiten ons reguliere beleidskader.

Conform de vastgestelde “Spelregels vastgoedbeleid” van 15 december 2020 hanteren wij Conditie Afhankelijk Onderhoud (NEN 2767) voor de permanente gemeentelijke gebouwen in de gebouwenexploitatie. Hierbij is tevens het minimaal onderhoudsniveau vastgesteld op Basisniveau.

Het Basisniveau van een object garandeert een redelijke tot goede bruikbaarheid van de gebouwen voor gebruikers en medewerkers. Gestreefd wordt naar een evenwicht tussen de uitgaven voor onderhoud en de effecten daarvan en de afbreukwaarde van onvoldoende onderhoud aan het object. Uitgangspunt voor dit onderhoudsniveau is doelmatigheid. Het streven is de overlast als gevolg van uitval zoveel mogelijk te voorkomen door het tijdig uitvoeren van planmatig onderhoud en een naar de huidige maatstaven acceptabel gebruikscomfort.

De gebouwen, gebouwdelen en bouwdelen verkeren in een redelijk tot goede technische staat, die incidenteel  verstoord mag worden door calamiteiten. De uitstraling van het gebouw of een bouwdeel is sober zonder dat de gebouwen een verwaarloosde indruk maken. Het onderhoud wordt planmatig aangepakt. Gebreken die de uitstraling en het gebruik van gebouwdelen ernstig en duidelijk zichtbaar aantasten dienen op korte termijn te worden verholpen.

Actuele staat van onderhoud

De actuele staat van onderhoud van de gemeentelijke gebouwen die permanent bij ons in beheer zijn voldoet, conform het uitgangspunt, aan conditieniveau Basis. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud. Enkel bij de panden die op de verkooplijst worden vermeld of gepland staan voor sloop, is er sprake van een lagere onderhoudsconditie, waarbij geldt dat verloedering niet acceptabel is.

Overzicht onderhoudsbudgetten

(x € 1.000)

Realisatie 2019

Prognose 2020

Realisatie 2020

Prognose 2021

Prognose 2022

Prognose 2023

Prognose 2024

Dagelijks onderhoud

2.406

2.217

2.664

2.417

2.591

2.287

2.143

Groot onderhoud

733

2.920

1.143

3.178

2.752

2.103

 1.208

Investeringen

977

4.060

2.199

3.418

3.699

5.661

2.380

Totaal

4.116

9.197

6.006

9.013

9.042

10.051

5.731

Toelichting

De overschrijding op dagelijks onderhoud wordt met name veroorzaakt door het uitvoeren van maatregelen voor asbest (o.a. Parktheater) en de onvoorziene vervanging van de warmwaterleidingen in het zwemstadion.

De realisatie van het planmatige onderhoud in 2020 is achtergebleven op de planning. Dit laat zich hoofdzakelijk verklaren door een tweetal factoren, te weten de uitvoering van de activiteiten vanuit Cultuur Totaal en combinatie met de verduurzamingsopgave voor het gemeentelijk vastgoed, waardoor een langere voorbereidingstijd nodig is.

De uitvoering van Cultuur Totaal bestaat uit investeringen en groot onderhoud voor de huurders/exploitanten van onze cultuurpanden, denk hierbij aan audiovisuele apparaten en de inrichting. Dergelijk ‘onderhoud’ heeft haar eigen planning en staat los van de conditiescores conform de NEN 2767, welke vastgoed gerelateerd is. Het werk voor Cultuur Totaal laat zich over het algemeen wat lastiger plannen, omdat de visie en wensen van de culturele instellingen hierbij leidend zijn. Het afgelopen jaar waarin de instellingen met name gericht waren op bezuinigen en reorganiseren, droegen daar niet aan bij. Dit zorgt ervoor dat de planmatige uitgaven (niet zijnde dagelijks onderhoud) veelal achterblijven op de planning, maar het heeft daarentegen geen effect op de algemene staat van onderhoud van onze panden.

De gemeente is daarnaast aan de slag gegaan met het verduurzamen van de kernvoorraad van haar gemeentelijk vastgoed, waarvoor in de begroting 2020 een deel van de benodigde middelen beschikbaar zijn gesteld (SVV fase 1). Slim investeren houdt in dat de verduurzamingsactiviteiten en het planmatig onderhoud met elkaar in lijn worden gebracht. In de praktijk houdt dit in, dat een deel van de onderhoudsplanning voor deze panden wat naar achteren schuift zodat de voorbereidende activiteiten hebben plaatsgevonden en de bijbehorende contracten met leveranciers en huurders zijn afgesloten. Deze beperkte vertraging leidt niet tot grootschalig achterstallig onderhoud of verpaupering.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19