Taakvelden

6.3 Inkomensregelingen

In 2020 hebben we ons vooral gericht op:

De resultaten van het onderzoek Armoedebeleid en Schuldhulpverlening en de mogelijke aanbevelingen die hieruit volgen: Er is voor vier jaar (2020-2024) een beleidsplan armoede en schulden opgesteld dat in juli 2020 door de raad is vastgesteld. In de jaarlijkse planning staat wat er in dat jaar is gerealiseerd. Enkele projecten die in 2020 zijn gerealiseerd:

Betere samenwerking tussen WIJeindhoven en de gemeentelijke uitvoering van schulddienstverlening: bijvoorbeeld door het inregelen van het driegesprek met WIJeindhoven, gemeente en inwoner en door duidelijke afspraken te maken over de stabilisatiefase.

Ontwikkeling van een dashboard armoede en schulden: Inregelen van vroegsignalering zodat signalen van beginnende schulden snel opgepakt worden. De Werkplaatsen Financiën XL zijn in 2020 verder geprofessionaliseerd. De budgetcoaches zijn structureel onderdeel geworden van de financiële dienstverlening aan onze inwoners. De werkprocessen voor het aanvragen van minimaregelingen zijn vereenvoudigd zodat de aanvraag sneller en gemakkelijk is geworden.
Er is een breed communicatietraject gevoerd om bekendheid te geven aan de veranderingen, zoals vroegsignalering en toegankelijkheid van regelingen, bijvoorbeeld door het uitgeven van een geldkrant en het maken van filmpjes voor het aanvragen van minimaregelingen.

1% beter presteren dan landelijk: De gemeente Eindhoven heeft de ambitie om 1% beter te presteren dan landelijk met betrekking tot de mutatie van het aantal verstrekte uitkeringen. Richting kadernota zal deze ambitie in 2021 herijkt worden.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19