Taakvelden

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-

Exploitatie x € 1.000

Begr. prim. 2020

Begroting
2020

Realisatie
2020

Afwijking
2020

Lasten

47.725

48.542

52.654

-4.112

Baten

-474

-1.023

-1.166

143

Mutatie reserves (TV 0.10)

0

-193

-193

0

Saldo

47.251

47.326

51.295

-3.969

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000)

Lasten

Baten

Mutatie
reserve

Afwijking

Jeugdzorgplus

-533

-

-

-533

incidenteel

Er is weinig tot geen invloed op de hoogte van deze kosten omdat de rechter de maatregelen oplegt. We zien in de loop van 2020 een stijging van het aantal kinderen in jeugdzorgplus.

Regionaal Werkplan voor de jeugd

141

109

-

250

incidenteel

De bijdrage van de gemeente Eindhoven voor het inkoopproces is voor 2020 lager vastgesteld dan begroot. Verder is een overschot van 2019 terugbetaald aan de deelnemende gemeenten. De afrekening 2019 was ten tijde van de jaarrekening 2019 nog niet gereed en daarom valt deze terugbetaling ten gunste van het boekjaar 2020. De baten zijn hoger dan begroot omdat de ontvangen vergoeding door de regiogemeenten voor de voorzitter beschermtafel niet begroot was.

Transformatiefonds jeugd

103

-

-

103

incidenteel

Om de vernieuwing van het jeugdhulpstelsel een extra impuls te geven is door het Rijk en de VNG een transformatiefonds in het leven geroepen. Gemeente Veldhoven is penvoerder van dit project (2018-2020) en heeft alle middelen ineens ontvangen en verdeeld binnen de (sub)regio's. Voor één subregio is gemeente Eindhoven de kartrekker. Het hieraan gekoppelde bedrag van € 741.682,52 is eind december 2019 door gemeente Veldhoven uitgekeerd zodat de activiteiten in 2020 uitgevoerd konden worden. Omdat sprake is van een decentralisatie-uitkering zijn de middelen formeel vrij besteedbaar. Het restant bedrag is eind 2019 daarom via resultaatbestemming overgeheveld naar 2020. Omdat in 2020 een subsidieaanvraag is ingetrokken is sprake van een voordeel van € 103.000 eind 2020. Er wordt voorgesteld de restantmiddelen opnieuw te bestemmen omdat het regiomiddelen betreft en om op deze manier de middelen toch in te kunnen zetten voor het doel waarvoor ze bestemd zijn.

Variant A (OZL 18- en OW 18-)

-566

-

-

-566

incidenteel

Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL) 18- N € 1,4 miljoen
De realisatie van Ondersteuning Zelfstandig Leven 18- (ZIN) laat een forse overschrijding zien van bijna € 1,4 miljoen ten opzichte van het budget. Het budget bestaat uit het budgetplafond vermeerderd met 5% frictiebudget voor onvoorziene zorgvraag. De overschrijding komt voornamelijk door meer indicaties op begeleiding individueel en een hogere prijs per indicatie vanwege een productomslag van gecombineerde producten (zijnde een uitsplitsing tussen individuele en groepsproducten). Door de productomslag is er een grotere afname van individuele producten.

Ondersteuning Wonen (OW) 18- V € 0,3 miljoen.
Op Ondersteuning Wonen is een voordeel behaald van € 0,8 miljoen. We hebben minder uitgegeven aan OW 18- omdat we te maken hebben gehad met wachttijden bij zowel het gecontracteerde aanbod daar waar snel een plek nodig was, als bij bepaling jeugdhulp van wettelijke verwijzers. Mede door de wachttijden zien we een toename van de uitgaven niet gecontracteerde zorg (NGZ), (zie hieronder N € 1,9 miljoen). Daarnaast hebben we een nadeel op OW 18- voorgaande jaren van € 0,5 miljoen (te lage inschatting transitorische post).

PGB V € 0,3 miljoen
Financiering van de jeugdproducten door PGB laat een afname zien van 26% (€ 0,3 miljoen) ten opzichte van begroot. Breed gecontracteerd aanbod zorgt voor voldoende keuzevrijheid waardoor PGB minder nodig is.

Pleegzorg en Gezinshuizen V 0,2 miljoen
Op inzet in Pleegzorg en Gezinshuizen is € 0,2 miljoen minder ingezet dan begroot ondanks dat deze gezinsgerichte verblijfsvormen verhoudingsgewijs steeds meer ingezet worden. Dit heeft o.a. te maken met schaarste aan pleegezinnen en gezinshuizen, waardoor ander soort hulp ingezet moet worden.

Niet Gecontracteerde Zorg (NGZ)

-1.906

-

-

-1.906

incidenteel

In 2020 is ten opzichte van begroot € 1,3 miljoen meer ingezet aan NGZ op Ondersteuning Wonen 18- en € 0,6 miljoen meer aan NGZ op Ondersteuning Zelfstandig Leven 18-. De invoering van budgetplafonds heeft op deze onderdelen nog niet tot het gewenste resultaat geleid.
Uit een uitgebreide analyse op NGZ blijkt dat de stijging merendeels te maken heeft met het voorkomen van wachttijden en/of schaarste bij het gecontracteerde aanbod, geen passend aanbod en buitenregionale plaatsing. Daarnaast vindt een groot deel van de inzet plaats op basis van bepalingen jeugdhulp door Gecertificeerde Instellingen (wettelijke verwijzer).
De uitgezette acties bestaan uit verbeterde sturing op wachtlijsten bij gecontracteerd aanbod en het realiseren van een dekkend zorglandschap 2022 door invulling Mono-Multimodel en de ontwikkelagenda jeugd.

Landelijke inkoop jeugd

-1.040

-

-

-1.040

incidenteel

Er is 24,8% meer uitgegeven op het budget landelijke inkoop jeugd dan begroot. Doordat de landelijke contracten worden afgesloten door de VNG namens de gemeenten, is er geen tot beperkte invloed op indicering van deze a-specifieke landelijke producten. De hoogte van de verplichting kan pas op het declaratiemoment geduid worden. Het beeld is vergelijkbaar met vorig jaar.

Variant B contract 2020 (ondersteuning zelfstandig leven en ondersteuning wonen)

403

-

-

403

incidenteel

In 2020 blijken minder clienten bij de B-aanbieders geplaatst. Hierdoor komen 6 van de 9 aanbieders onder hun bandbreedte, wat leidt tot een terugbetaling. Voor 4 aanbieders die in aanmerking komen voor de omzetgarantieregeling wordt de terugbetaling verlaagd voor de lagere instroom in maart-juni, conform de richtlijn van Rijk/VNG.

Variant B afwikkeling contract 2019/2018 (ondersteuning zelfstandig leven en ondersteuning wonen)

-493

-

-

-493

incidenteel

Voor 2019 heeft een fout in de eindafrekening bij 2 gemeenten geleid tot een creditnota op de berekende factuur ad € 78.000. De eindafrekening 2018 was bij het finaliseren van de jaarstukken 2019 nog niet gereed. Geschillen met 2 aanbieders moesten nog afgewikkeld en financieel verwerkt worden in 2020, evenals de verdeling over de regiogemeenten. Dit is € 414.000 hoger uitgevallen dan transitorisch opgenomen ultimo 2019.

Meerkosten

-243

-

-

-243

incidenteel

Diverse zorgaanbieders hebben een vergoeding gevraagd voor meerkosten die zij hebben gemaakt. Deze hebben wij beoordeeld en overeenstemming over bereikt. In de saldireserve is hiervoor een reservering opgenomen. In het raadsvoorstel bij de jaarrekening 2020 wordt voorgesteld dit bedrag te onttrekken.

Overig

22

34

56

SALDO

-4.112

143

-

-3.969

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19