Impact van kunst op mensen door een constructieve en inspirerende plek voor kunst in het leven van mensen te zijn | ||||
Activeren en verder opbouwen van de collectie | ||||
Het organiseren van tentoonstellingen, binnen en buiten de muren van het museum lokaal, nationaal en internationaal | ||||
Verspreiding via educatieve activiteiten, bemiddeling en communicatie |
In 2020 hebben we ons vooral gericht op:
• | Doelen museum: Hoe we zo goed mogelijk de diverse doelen van het museum konden invullen binnen de (on)mogelijkheden door het virus veroorzaakt. Een veilig museum voor individuele bezoekers, nieuwe methodes van communicatie met de bezoekers, een veilig museum voor onze collega’s, digitale ontsluiting van de tentoonstellingen en scholenprogramma’s, digitale verkoop van kaarten. Veelvuldig contact met diverse overheden en fondsen gericht op de financiële gevolgen van het virus. |
---|---|
• | Wisseltentoonstellingen: Oog in oog met Frans Hals, solotentoonstelling Yael Davids, 75 jaar Vrede, solotentoonstelling Victor Sonna, vijfde editie Positions en Geodesign de jaarlijkse tentoonstelling in samenwerking met de Design Academy Eindhoven. |
• | Doorontwikkeling van het in Nederland toonaangevende diversiteits- en inclusiviteitsbeleid: Centraal hierin stond dit jaar het landelijke programma Musea Bekennen Kleur. Binnen het Van Abbemuseum is hierin deelgenomen met de tentoonstelling van Victor Sonna en het programma Wie zijn wij? Sporen van koloniaal verleden in Brabant. In het programma werden 30 Brabanders en bezoekers uitgenodigd om te reflecteren op de rol die complexe geschiedenissen als slavernij en kolonialisme spelen in ons leven. Een tentoonstelling en een uitgebreide online ontsluiting gaf de mogelijkheid om op diverse manieren kennis te maken met deze complexe geschiedenis en op eigen wijze hierop te reflecteren. De samenwerking met Erfgoed Brabant maakte het mogelijk om (online) een nog groter bereik op te zetten. |
• | Educatie, bemiddeling en communicatie: In 2020 namen er rond 4.000 leerlingen deel aan allerlei lesprogramma’s. Van onderbouw basisschoolleerlingen, (examen)leerlingen van het voortgezet onderwijs en mbo, hbo en wo studenten. |
• | Het cultureel ondernemerschap: De invloed van het virus was groot op het cultureel ondernemerschap. De collectiemobiliteit, touring van tentoonstellingen, sponsoring, verhuur van locaties en kennis liepen ver terug en stopten soms helemaal. Ook de museumwinkel had door het sterk teruggelopen bezoek geen financieel goed jaar, dit werd gedeeltelijk wat goed gemaakt door de webwinkel. De fondsenwerving voor projecten en aankopen verliep wel volgens verwachting. |