Onderwijs
4.2 Onderwijshuisvesting (incl. 4.1 Openbaar basisonderwijs)
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken (incl. 4.1 Openbaar basisonderwijs)
Als gemeente hebben we de wettelijke verplichting om te zorgen voor kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Afspraken hierover leggen we vast in een Integraal Huisvestingsplan (IHP).
Daarnaast hebben we als gemeente een aantal basistaken en wettelijke verplichtingen op het terrein van onderwijs om jongeren van 0-23 jaar te begeleiden naar zelfredzaamheid, te weten:
- bestrijden van onderwijsachterstanden
- toezicht en handhaving kinderopvang
- toezicht openbaar onderwijs
- handhaven leerplichtwet
- uitvoeren van regionale meld- en coördinatiefunctie (RMC)
- tegengaan van voortijdig schoolverlaten (VSV)
- uitvoeren van Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB)
- leerlingenvervoer mogelijk maken.
Naast het uitvoeren van deze wettelijke taken vinden we het van belang om onze jeugd een goede basis te bieden. Met LEA-partners (Lokale Educatieve Agenda) werken we samen om ontwikkelkansen voor iedereen te vergroten en de aansluiting onderwijs – jeugdhulp te versterken. In juni 2020 is de Lokaal Educatieve Agenda 2020-2024 “Iedereen doet mee” vastgesteld. De uitvoering van de LEA is wel vertraagd als gevolg van Corona. Er is echter wel intensief contact geweest met deze partners om samen te anticiperen op de maatregelen en de gevolgen van Corona. Hiervoor is in 2020 een apart crisisoverleg en ondersteuningspunt voor ingericht. Tijdens de sluiting van kinderopvang en scholen als gevolg van corona is er noodopvang gerealiseerd voor kinderen met ouders in cruciale beroepen en kwetsbare kinderen. Scholen zijn ook ondersteund bij het verstrekken van laptops, zodat thuisonderwijs gevolgd kon worden. In de zomer is de zomerschool met sportaanbod georganiseerd en is druk bezocht. Met regiogemeenten en onderwijsinstellingen hebben we intensief samengewerkt om VSV-ers/ jongeren in een kwetsbare positie perspectief te bieden op een diploma, dagbesteding en/of arbeid met een passend traject. We hebben ons ook ingezet om samen met partners laaggeletterdheid tegen te gaan en basisvaardigheden van volwassenen te versterken. Daarnaast zorgen we voor een betere aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, zodat de kansen op werk worden vergroot. De negatieve effecten van corona hebben de noodzaak vergroot om de aansluiting te bevorderen. Veel mensen verliezen hun werk en moeten omgeschoold worden naar kansrijke beroepen. Jongeren dreigen hun diploma niet te kunnen behalen omdat ze het praktijkdeel niet uit kunnen voeren of verlaten school zonder dat ze een plek vinden op de arbeidsmarkt. Hiertoe richten we het Huis naar Werk op waar iedere inwoner terecht kan voor hulp gericht op Werk, Scholing en Ontwikkeling.