Paragrafen

3a. Lokale heffingen

In onderstaand overzicht wordt van de diverse lokale belastingen/heffingen een opsomming gegeven van de begrote en gerealiseerde opbrengsten voor 2020. Afhankelijk van de afwijking wordt per belastingsoort een toelichting gegeven.

Belastingsoort (x € 1.000)

Herziene begroting 2020

Realisatie 2020

Afwijking 2020

Toelichting

Onroerende-zaakbelastingen

75.676

75.718

42

Precariobelasting

746

919

173

Voordeel als gevolg van het gebruik van openbare grond t.b.v. bouwprojecten. T.a.v. de precario terrassen (kohieren), voor de ambtshalve vermindering is een bedrag van € 313.000 beschikbaar gesteld uit de Saldireserve Specifiek-corona, werkelijke verminderingen bedroeg € 313.680, de middelen zijn derhalve volledig aangewend)

Hondenbelasting

1.008

1.179

171

Voordeel als gevolg van intensivering in de controles op hondenbezit m.i.v. 2018 en continuering daarvan in 2019 en 2020. Het resultaat kan voor een bedrag van € 150.000 als structureel worden aangemerkt..

Toeristenbelasting

1.942

2.128

186

Door de corona crisis zijn de bezettingscijfers van overnachtingen in de Horeca sterk gedaald (van 77% in 2019 naar 39% in 2020). Hiermee rekening houdend wordt verwacht dat over 2020 een bedrag van € 1.844.574 aan toeristenbelasting kan worden opgelegd. In de begroting is voor 2020 voor de opbrengsten van de toeristenbelasting een bedrag opgenomen van € 1.942.000, hierin is de ontvangen Rijkscompensatie van € 691.000 verwerkt. Het nagekomen resultaat 2019 in 2020 bedraagt € 280.147 en het nagekomen resultaat van voor 2019 in 2020 bedraagt € 3.199. Meer- of minder opbrengsten op de toeristenbelasting worden conform de besluitvorming (raadsdossier 12R4988) respectievelijk gestort in- of onttrokken aan de reserve city marketing, toerisme, recreatie en evenementen. Na analyse in het kader van de jaarrekening 2020 blijkt dat een storting van €185.920 in reserve citymarketing nodig is.

Standplaatsgeld autobussen

12

30

18

Kanaalrechten

56

41

-15

Parkeerbelastingen

12.002

11.680

-322

De inkomsten betaald parkeren waren gedurende de eerste maanden van de coronacrisis een stuk lager. Ter compensatie is hiervoor € 1.4 miljoen uit het gemeentefonds ontvangen. Tijdens de zomerperiode waren de inkomsten weer op het normale niveau. Door een verscherping van de maatregelen na de zomer en een verdere verscherping in december zijn de inkomsten fors gedaald. Na een bijdrage van € 200.000 uit de gemeentebrede coronamiddelen naar aanleiding van het najaarsbericht resteert er een nadeel van € 451.000 dit jaar. Naheffingsaanslagen: Het college heeft in april, juli en november besloten dat de Eindhovense toezichthouders worden ingezet voor handhaving van de coronamaatregelen in de stad. Dit besluit heeft tot gevolg gehad dat de vastgestelde inzet binnen het Uitvoeringsprogramma vergunningverlening, toezicht en handhaving 2020 is geherprioriteerd. Deze herprioritering heeft onder andere gevolgen gehad voor handhaving van parkeerbelasting, enerzijds omdat er minder personeel kon worden ingezet om controle uit te voeren en anderzijds omdat er minder geparkeerd wordt in betaald parkeergebieden. Op dat moment en later in het jaar is een verwacht tekort gemeld. Ter compensatie is hiervoor € 465.000 vanuit het gemeentefonds en € 735.000 vanuit het gemeentebrede coronabudget ontvangen. De volledige lockdown in december is de oorzaak dat er nog een tekort resteert.
Parkeervergunningen: Naast parkeervergunningen worden ook parkeerontheffingen voor 1 of meerdere dagen verstrekt. Deze opbrengsten van € 50.000 zijn niet geraamd. Door uitbreiding van het aantal gebieden met parkeervergunningen is €100.000 aan extra inkomsten gerealiseerd.
Afkoop parkeernorm: dit zijn ontvangen middelen van ontwikkelaars voor de omgevingsvergunning (parkeernorm) en deze worden gestort in de reserve mobiliteitsfonds

Leges Burgerzaken

2.251

2.071

-180

Reisdocumenten: ondanks corona zijn er meer reisdocumenten (paspoorten en ID-kaarten) uitgegeven dan begroot. Onze begroting voor reisdocumenten is gebaseerd op het algemene VNG model, maar de demografie van Eindhoven wijkt daar van af door o.a. de studentenpopulatie en samenstelling van de bevolkingsgroei.Rijbewijzen: van Rijkswege is vanwege corona de geldigheidsduur van rijbewijzen met 9 maanden verlengd. Daardoor zijn er minder rijbewijzen uitgegeven dan begroot. Als gevolg hiervan blijven de legesopbrengsten achter bij de begroting. Ook de verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen en overige verstrekkingen Burgerzaken bleven o.a. door de afschaling van de dienstverlening a.g.v. coronamaatregelen achter op de begroting

Leges Naturalisaties

318

517

199

Ondanks de afschaling van de dienstverlening op het Inwonersplein vanaf oktober 2020 zijn er toch meer naturalisatieaanvragen verwerkt dan begroot (begroot 690 en werkelijk 910 naturalisatieaanvragen). Door meer naturalisatieaanvragen waren ook Rijksafdrachten hoger dan begroot.

Milieuzone

5

8

3

Drank- en horecavergunningen

224

327

103

Door de aanhoudende sluiting van de horeca, zijn er in het 4e kwartaal nauwelijks nieuwe horecavergunningen aangevraagd. Hierdoor zijn uiteindelijk € 27.000 minder reguliere legesinkomsten binnengekomen. Dit tekort wordt gecompenseerd door € 90.000 extra leges inkomsten voor de exploitatie van een speelautomatenhal (1x per 5 jaar) en € 40.000 extra legesinkomsten voor de exploitatie van een koffieshop. Per saldo hebben we in 2020 een overschot van € 103.000 gerealiseerd.

Prostitutievergunningen

45

41

-4

Collecte- en ventvergunningen

3

2

-1

Standplaatsvergunningen

65

25

-40

Bouwvergunningen & bouwtoezicht

6.714

8.389

1.675

De corona crisis heeft ervoor gezorgd dat mensen deze tijd aangrijpen om te gaan verbouwen. Er zijn meer aanvragen voor “kleine” bouwvergunningen ontvangen waardoor ook extra kosten worden gemaakt. Daarnaast is de gemiddelde opbrengst voor “grote” bouwvergunningen hoger wat samen zorgt voor een positief resultaat op de bouwleges.

Kapvergunningen

149

148

-1

Leges evenementen

15

17

2

Taxi (TTO) leges

9

4

-5

Opbrengst gehandicaptenparkeren

117

113

-4

Uitwegvergunningen (leges)

7

12

5

Leges gebruik openbare grond

228

194

-34

Leges kabels en leidingen

305

413

108

Grond wordt beschikbaar gesteld voor o.a. het leggen van kabels en leidingen. Partijen moeten betalen om onze grond te gebruiken. Hier zijn meer kosten en inkomsten dan begroot. Als er meer inkomsten zijn, zijn er ook meer kosten, om de aanvragen af te handelen. De hoeveelheid is vooraf niet te plannen; deze is afhankelijk van andere partijen.

Afvalstoffenheffing en reinigingsrechten

25.563

25.444

-119

Bedrijfsafval opbrengst reinigingsrecht: er is te hoog begroot. Dit is rechtgezet in Begroting 2021-2024

Rioolrechten

18.153

18.246

93

Deelmobiliteit

15

4

-11

Jachtrecht

0

6

6

Begraafplaatsrechten

648

538

-110

Enkele jaren geleden is de keuze geïntroduceerd om grafrechten voor 5 jaar af te kopen i.p.v. de gebruikelijke 10 jaar. In plaats van 1x een opbrengst voor 10 jaar ontvangen we hierdoor 2x een opbrengst voor 5 jaar. We zien echter dat relatief veel grafrechten die voor 5 jaar waren afgesloten en in 2020 afliepen, niet meer verlengd worden. Dat betekent dat er minder inkomsten binnenkomen.

Marktgelden

460

320

-140

De opbrengsten van de markten blijven al jaren achter door dalende vierkante meters en minder marktkooplieden. Er wordt gewerkt aan een nieuw marktbeleidsplan waarin bekeken wordt hoe hier structureel mee omgegaan wordt. In 2021 zijn de opbrengsten eenmalig lager vastgesteld.

BIZ-heffing

787

787

-

Totaal

147.523

149.321

1.798

* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2021 08:23:07 met de export van 06/02/2021 08:08:19