Exploitatie x € 1.000 | Begr. prim. 2020 | Begroting | Realisatie | Afwijking | |
Lasten | 4.884 | 5.422 | 4.116 | 1.306 | |
Baten | -2.034 | -3.980 | -2.137 | -1.843 | |
Mutatie reserves (TV 0.10) | -316 | 1.041 | 194 | 847 | |
Saldo | 2.534 | 2.483 | 2.173 | 310 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.
Toelichting afwijking exploitatie (x € 1.000) | Lasten | Baten | Mutatie | Afwijking | |
---|---|---|---|---|---|
Onderhoud parkeerapparatuur | 82 | - | - | 82 | incidenteel |
Vanwege de coronacrisis is er veel minder gebruik gemaakt van de apparatuur waardoor er minder onderhoudskosten zijn geweest. | |||||
Wegsleepregeling voertuigen | -35 | -17 | - | -52 | incidenteel |
Betreft de wegsleepkosten en bewaarkosten van voertuigen. Dit budget wordt al jaren overschreden en de geraamde inkomsten worden voor een groot deel niet gerealiseerd omdat de kosten niet altijd te verhalen zijn. Deze structurele afwijking is opgelost bij de begroting 2021. | |||||
Opbrengsten parkeergarages P1/Q-park | -10 | 60 | - | 50 | incidenteel |
De opbrengst voor de erfpachtcanon van de parkeergarages P1 is € 60.000 hoger dan de raming vanwege indexering. De opbrengsten erfpachtcanon worden conform contract met P1 (Q-park) jaarlijks met 4% geïndexeerd maar dit is niet verwerkt in de gemeentelijke begroting. | |||||
P&R Meerhoven | 120 | -83 | - | 37 | incidenteel |
Door de coronacrisis is er een stuk minder geparkeerd bij het Transferium. Te zien is dat veel parkeerders alleen geparkeerd hebben en geen gebruik hebben gemaakt van de gratis bus naar het centrum. Hierdoor hebben we niet alleen minder parkeerinkomsten gerealiseerd, maar hebben we ook een stuk minder kosten gemaakt voor vervoerskosten. Per saldo vallen deze zaken tegen elkaar weg. Doordat er geen onderhoudskosten zijn gemaakt, ontstaat hier een voordeel van € 37.000. | |||||
Fietsflat Neckerspoel | 294 | - | - | 294 | incidenteel |
Budget voor onderhoud en exploitatie van fietsflat Neckerspoel. Aangezien de fietsflat nog gerealiseerd moet worden blijft dit budget over. | |||||
Opbrengsten parkeren Stadskantoor | - | -20 | - | -20 | structureel |
De huur van het stadskantoor is beëindigd in 2020 waardoor deze opbrengsten niet meer gerealiseerd zullen worden | |||||
Profitsharing P1/Q-park | - | -303 | - | -303 | incidenteel |
De profitsharing 2019 van de parkeergarages P1 is fors lager dan geraamd. Toen de contracten zijn afgesloten met P1(tegenwoordig Q-park) is er voor de looptijd van het contract een bepaalde omzetverwachting per jaar vastgelegd. Van alle omzet boven dit bedrag krijgt de gemeente Eindhoven een bepaald percentage (profitsharing). De omzetverwachting heeft een stijgende lijn waardoor de werkelijke omzet steeds hoger moet worden om in aanmerking te komen voor profitsharing. De laatste jaren laten zien dat de werkelijke opbrengsten stabiliseren waardoor de profitsharing terugloopt. | |||||
P&R Genneper Parken | 229 | - | -20 | 209 | incidenteel |
De P&R is later in gebruik genomen. Hierdoor resteert er budget voor onderhoud en exploitatie in 2020 | |||||
Ambulancedienst Genneper Parken | 357 | -45 | -350 | -38 | incidenteel |
Het gebouw van de ambulancedienst is later opgeleverd dan gepland. Hierdoor is minder huur ontvangen en resteert er budget voor onderhoud. Dit wordt gestort in de reserve voor groot onderhoud. | |||||
Projecten (geen investeringen) | 278 | -1.432 | 1.154 | - | incidenteel |
Dit zijn met name projecten waarin we een bijdrage doen aan een investering van een derde zoals aan Prorail voor de bouw van fietsenstalling. Hierbij kan het moment van feitelijke realisatie afwijken van de planning. Hierdoor ontstaan er afwijkingen op dit taakveld met een gelijke tegenhanger bij de reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling. Dit zijn afwijkingen in de jaarschijf 2020 en leiden volgens de huidige inzichten niet tot voor- of nadelen per einde van deze projecten. | |||||
Overig | -9 | -3 | 63 | 51 | |
SALDO | 1.306 | -1.843 | 847 | 310 |
* Opgetelde bedragen kunnen afwijken i.v.m. afrondingsverschillen.