Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
Korte toelichting | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Cure staat op de PSO-Prestatieladder op Trede 3. Dat betekent dat ze koploper zijn als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een kwetsbare arbeidspositie. Naast het bieden van kansen aan deze mensen om werkzaam te zijn worden ze ook opgeleid door Cure. Hierdoor vergroten zij hun kansen om door te stromen naar een regulier betaalde baan in onze samenleving. In 95% van de gevallen stromen de medewerkers uit naar een regulier betaalde baan. De nieuwe milieustraat + kantoor Cure op lokatie GDC Acht zijn duurzaam en toekomstbestendig gebouwd. | |||||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De begroting is tussentijds aangepast met € 1,4 mln vanwege hogere verwerkingskosten en corona-effecten. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
261 | 38.119 | -524 | -785 | 25.050 | -785 | |||
Toelichting finan- | Betreft concept Jaarcijfers 2020. | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
Korte toelichting | De GGD Brabant Zuidoost is een samenwerking tussen Eindhoven en 20 regiogemeenten met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuidoost heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publiekr gezonheidszorg (PG) en de ambulance zorg (AZ). De GGD Brabant Zuidoost vervult daartoe de volgende kerntaken:
| |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur (AB) stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur (DB) ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB en DB vergaderen ca. 5 keer per jaar. Stemverhouding:
Aandeel jaarlijkse bijdrage:
| |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Namens gemeente Eindhoven maakt wethouder Richters deel uit van het AB en DB van de GGD-BZO. Wethouder Oosterveer is aangewezen als vervanger bij afwezigheid van mevrouw Richters. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | In 2019 werd voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Bij de GGD-BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. De definitieve jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||||
Geleverde prestaties |
| |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen waarmee de GGD Brabant Zuidoost in 2020 te maken heeft gekregen zijn:
Financieel: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
940 | 30.835 | 4.420 | 213 | 14.879 | 2.864 | |||
Toelichting finan- | Betreft voorlopige jaarcijfers 2020. Het positieve resultaat 2020 van € 940.000 heeft voor € 510.000 betrekking op het programma publieke gezondheid en voor € 430.000 op het programma Ambulancezorg. | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht. Als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur levert de Odzob een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, bepaald in 2016 (jaarrekening, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Bij de verbouwing van kantoorruimte als gevolg van de groei van de organisatie is LED-verlichting toe gepast. Er zijn ook elektrische bedrijfsauto’s geleased. Het facilitaire team is uitgebreid met een gastvrouw via de Ergon (SW bedrijf). Voor wat betreft inkoop is ingezet op verdere verduurzaming van de bedrijfsvoering. | |||||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2020. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
354 | 4.523 | 2.429 | 915 | 3.413 | 2.429 | |||
Toelichting finan- | Betreft concept Jaarcijfers 2020. | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
Korte toelichting | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA (via minderheidsbelang). | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen hebben in 2020 geen wisselingen plaatsgevonden. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Door de Gemeente Eindhoven is in de AVA als aandeelhouder aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directie van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter niet overgenomen. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Eindhoven Airport heeft de vijf speerpunten uit het advies van dhr. Van Geel verwerkt in de herijkte strategie en positionering. Nadrukkelijk is hierbij gekozen voor een strategie waarbij de regio en het belang van de luchthaven voor de regio centraal staat. | |||||||
Geleverde prestaties | In 2020 is, mede door Eindhoven Airport, verder gewerkt aan de uitvoering van het advies van dhr. Van Geel. Dit heeft geresulteerd in oprichting van het Luchthaven Eindhoven Overleg (LEO), het nieuwe overleg- en participatieorgaan rond de luchthaven, met dhr. Van Geel als voorzitter voor deze oprichtingsfase. Eindhoven Airport heeft voor zover mogelijk verder gewerkt aan het uitvoeren van de eigen strategie. Uiteraard heeft de focus en prioriteit van Eindhoven Airport in 2020 voor een groot deel gelegen bij de corona-crisis en de impact daarvan op het vliegverkeer en de luchthaven. Zowel op het gebied van veilig en verantwoord reizen, als ook de bedrijfsvoering van het luchthaven bedrijf. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | In de AVA van 2020 is het nieuwe dividendbeleid vastgesteld door de aandeelhouders. Vanwege de coronacrisis en bijbehorende financiële onzekerheden wordt er over het boekjaar 2020 geen dividend uitgekeerd aan de aandeelhouders en dit is ook voor de komende jaren een financiële onzekerheid. Per 1 januari 2020 is voor 2 jaar een nieuwe vergunning afgegeven voor 41.500 vliegbewegingen (een zogenoemde stand still), in lijn met het advies van Pieter van Geel. Ook voor 2022 zal een maximum aantal van 41.500 vliegbewegingen vergund worden. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-10.545 | 27.976 | 103.618 | 14.330 | 16.260 | 113.936 | |||
Toelichting finan- | Betreft de concept jaarcijfers 2020. Het jaar 2020 was een slecht jaar voor Eindhoven Airport. Het vliegverkeer en het aantal passagiers is als gevolg van de coronapandemie – en de daaraan gekoppelde reisadviezen – sterk teruggelopen. Hierdoor is een nadelig resultaat ontstaan. | |||||||
. |
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 7.3 | |||||||
GR GGD Brabant Zuidoost | 7.1 | |||||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 7.4 | |||||||
. | ||||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
Eindhoven Airport N.V. | 7.4 | |||||||
. |