Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 1 mei 2019 is de heer Don benoemd als lid van de RvC. Daarnaast heeft de AVA op 5 december 2019 de heer Janssen, de heer Dierick en de heer de Jong herbenoemd voor 4 jaar respectievelijk als lid, lid en voorzitter van de RvC tot 8-12-2023. In de statuten van het Muziekcentrum Eindhoven N.V. is opgenomen dat de RvC een rooster van aftreden opstelt zodanig dat elk jaar tenminste één commissaris aftreedt en de zittingsduur van een lid op ten hoogste vier achtereenvolgende jaren wordt gesteld. Op 25 mei 2020 dit rooster van aftreden als volgt vastgesteld: | |||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen en volgt medio 2021. De WNT is overigens niet van toepassing op de bezoldiging van de directeur. Het MGE ontvangt weliswaar structureel subsidie (gedurende meer dan 3 opeenvolgende jaren) voor meer dan € 500.000. Echter de verhouding subsidie/omzet is lager dan 50% waardoor niet voldaan wordt van het vereiste van artikel 1.3 lid 1 sub c WNT. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Hier wordt bij de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) aandacht voor gevraagd. | |||||||
Geleverde prestaties | De jaarrekening 2020 is nog niet ontvangen en volgt medio 2021. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. In de afgelopen jaren zijn diverse scenario’s onderzocht en strategieën ontwikkeld om dit vraagstuk op te lossen. De afgelopen periode is burgemeester Jorritsma als verbindende en onafhankelijke coördinator in dit complexe proces met een zestal belangrijke stakeholders tot een propositie gekomen, waarmee een belangrijke stap wordt gezet richting een structurele termijn oplossing voor De Heuvel als geheel en het Muziekgebouw Eindhoven in het bijzonder. In december 2019 is met de betrokken stakeholders; Gemeente Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, Muziekgebouw Eindhoven, Brainport Development , CBRE en het gezamenlijke regionale bedrijfsleven (vertegenwoordigd door VNO-NCW Brabant Zeeland) gekomen tot afspraken welke nader staan uitgewerkt in een drietal documenten. De gemeenteraad heeft op basis van deze propositie op 28 januari 2020 ingestemd met een financiële bijdrage aan het MGE van €300.000 voor het aanpakken van de huidige financiële tekorten van het MGE. In de Mou is afgesproken dat het geprognosticeerde tekort van circa €600.000 per jaar middels de bijdragen van de partners voor de jaren 2019 tot en met 2021 is/wordt opgelost. Het effect van corona was bij de afspraken nog niet bekend. De stakeholders hebben afgesproken dat het MGE een ontwikkelplan opstelt en CBRE een Strategische visie. De Raad van Commissarissen van het MGE heeft eind 2020 ruimte gevraagd om ook de richting EIK XL verder te verkennen in een haalbaarheidsonderzoek. Hier heeft het college van B&W mee ingestemd. De gemeente stelt een toetsingskader op om de deliverables (ontwikkelplan, strategische visie, haalbaarheidsonderzoek Eik XL) te toetsen. Hierna worden de plannen mét advies voorgelegd aan de gemeenteraad.. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
-259 | 6.455 | -2.963 | ||||||
Toelichting finan- | Cijfers 2020 zijn nog niet bekend. Volgt medio 2021. | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Korte toelichting | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Vestigingsplaats | Eindhoven | |||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In december 2020 zijn de RvC-leden Deckers en Van de Molengraft herbenoemd. | |||||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||||
Maatsch. verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. Binnen het Parktheater is bijvoorbeeld al meerdere jaren aandacht voor social return. Medewerkers van de Ergon zijn al vele jaren aan boord van het theater en verzorgen het groen, doen de post, regelen het magazijn en doen de schoonmaak. In de keukenbrigades van zowel het Parktheater als Pand P begeleiden de medewerkers van Parktheater meerdere mensen met een afstand tot de horeca-arbeidsmarkt. | |||||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||||
Belangrijkste ontw. en wijz. risico's | Het Parktheater heeft in 2020 een vierjarige subsidie (2017-2020) ontvangen in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling via de stichting Cultuur Eindhoven (SCE). Met de oprichting van stichting SCE heeft de gemeente de uitvoering van haar kunst- en cultuurbeleid verzelfstandigd. Hiermee is een van de rollen die de gemeente had, namelijk subsidieverstrekker, verdwenen. Nu is er sprake van 2 rollen te weten verhuurder en eigenaar/aandeelhouder in de vennootschap. Voor het laatste geldt dat indertijd bij de oprichting van de NV vanwege het publieke belang gekozen is voor de deelneming. Heroverweging op dit punt zou kunnen plaatsvinden. De maatregelen van de overheid ter bestrijding van het coronavirus hebben grote gevolgen voor het Parktheater. Naast de generieke steun van het rijk heeft het Parktheater in 2020 steun ontvangen van de provincie Noord-Brabant en van de gemeente Eindhoven. | |||||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |||
2020 | 2020 | 2020 | 2019 | 2019 | 2019 | |||
nnb | nnb | nnb | 35 | 4.345 | 3.118 | |||
Toelichting finan- | De AvA dient de jaarrekening 2020 nog vast te stellen. | |||||||
. |
Naam verbonden partij | Taakveld | |||||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||||
Muziekgebouw Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
Parktheater Eindhoven N.V. | 5.3 | |||||||
. |